ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Vårdpliktig  (läst 759 gånger)

2011-12-18, 11:35
läst 759 gånger

Utloggad Inglis Ekman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 208
  • Senast inloggad: 2024-01-09, 15:41
    • Visa profil
vad betyder ordet vittning och ordet vårdpliktig MVH Inglis Ekman

2011-12-18, 14:09
Svar #1

Utloggad Nils Forsman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 135
  • Senast inloggad: 2018-05-16, 20:25
    • Visa profil
Har du något exempel på sammanhanget? I modern (syd-)svenska är vittning synonymt med vitkalkning, men jag misstänker att det inte är det du är ute efter. Vårdpliktig har jag sett förut, i betydelsen den som har ansvaret för vården, men hittar det inte just nu. Förälder, förmyndare, men även ansvarig vid hem och liknande.

2011-12-18, 17:43
Svar #2

Utloggad Rune Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1331
  • Senast inloggad: 2018-01-28, 11:18
    • Visa profil
Änkling eller änka fick inte gifta om sig förrän boet efter den döde var gjort och denna handling kallas avvittring.
 
I bouppteckningen kan anges vilken eller vilka som har hand om vårdplikten för de omyndiga barnen. Som exempel: var det barnens mor angavs det ett årligt belopp för barnens klädsel och föda och detta belopp ålades barnens utsedde förmyndare att betala ut till modern mot kvitto.

2011-12-19, 15:51
Svar #3

Utloggad Inglis Ekman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 208
  • Senast inloggad: 2024-01-09, 15:41
    • Visa profil
hej Nils min farfar gifte sig med en kvinna som hade en son s.k oäkting
 
  men  det uppges att min farfar var vårdpliktig och s.k vittning hade skett  
 
  men den här sonen fick flytta till sina morföräldrar vid 4 års ålder orsak okänd
 
                  MVH Inglis

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna