ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Tömmerlaug / Tömetlauff  (läst 699 gånger)

2005-05-20, 12:17
läst 699 gånger

Utloggad Andreas Karlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 187
  • Senast inloggad: 2021-07-29, 09:34
    • Visa profil
Hej,  
Jag läser ett längre stycke i de danska Herredagsböckerna från 1635 (Halland var danskt före 1645) där en rättegång mot en anfader till mig finns bevarad. Han var anklagad för uppror och dömdes till döden.  
I texten finns ett stycke som handlar om att bönderna i Varberg uppmanades att köra timmer (tömmer) till Varbergs hamn. Detta skulle användas till utbyggnaden av hamnen. Detta vägrade man dock göra. En av bönderna som är min anfader sade att de inte ville vdkiöre samme tömmer, förind det kommer paa derris gamle tömetlauff I andra delar av texten skrivs ordet också tömmerlaug, men jag misstänker att det är samma ord.  
Jag undrar om någon känner till vad detta ord kan betyda? Jag har läst i flera danska ordböcker utan att kunna finna något.
Tackar på förhand!
Andreas

2005-05-20, 12:39
Svar #1

Utloggad Carin Olofsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5009
  • Senast inloggad: 2024-04-10, 15:20
    • Visa profil
    • Hembygdshistoria
Hej Andreas,
 
Enligt min dansk-svenska ordlista från 1963 så betyder laug (senare stavning lav) skrå eller lag. Så tömmerlaug bör väl motsvara ungefär timmerskrå eller timmerlag.
 
Var det kanske så att bönderna inte ville ta jobbet från timmermännen?
 
Hälsningar
Carin Olofsson

2005-05-20, 13:36
Svar #2

Utloggad Andreas Karlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 187
  • Senast inloggad: 2021-07-29, 09:34
    • Visa profil
Hej Carin,
Tack för Din information.
Det var nog snarare så att man inte ville göra flerdagsverken, snarare än att ta jobben ifrån någon.
 
Jag är dock lite skeptisk till om ordet timmerskrå verkligen passar in i sammanhanget. Det verkar inte bli rätt andemening. Men, jag får grubbla vidare.
hälsn
Andreas

2005-05-20, 13:57
Svar #3

Utloggad Carin Olofsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5009
  • Senast inloggad: 2024-04-10, 15:20
    • Visa profil
    • Hembygdshistoria
Sökte lite på danska Google och hittade då två olika stavningar:
T?mrerlaug och T?mmerlaug
Så här står det bl.a.:
K?benhavns T?mrerlaug - Organisation for håndv?rksmestre, snedkermester og t?mrermestre i hovedstadsregionen. Deras hemsida hittar du på  http://www.kbh-tomrerlaug.dk/, och där kanske du kan hitta lite mer information om vad ett tömmerlaug är.

2005-05-20, 14:31
Svar #4

Utloggad Andreas Karlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 187
  • Senast inloggad: 2021-07-29, 09:34
    • Visa profil
Hej igen!
Hjärtligt tack för Din hjälp! Nu skall jag nog kunna bena ut vad min förfader menade.
Andreas

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna