ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Täppe  (läst 1704 gånger)

2001-11-26, 18:33
läst 1704 gånger

Utloggad Ylva Silverbern

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 514
  • Senast inloggad: 2021-12-27, 17:57
    • Visa profil
Hej!
 
Är det någon som vet vad täppe betyder? Av sammanhanget är det något som fås från skogen, kanske lövtäkt till kreatur, material till stängsel el liknande. Det står skogh till nödigdt Täppe och Eldebrandh.
 
Vänliga hälsningar
Ylva

2001-11-26, 20:27
Svar #1

Rune Edström (Rune)

Hej Ylva
Vad det liknar att den det gäller får hugga skog för sitt behov. Att reparera stugan,klara stängsel och liknande, hugga sin ved där.
Likadant sin förra seklets arrendator.
mvh
rune

2001-11-26, 20:28
Svar #2

Rune Edström (Rune)

Täppe bör betyda husen på stället.
rune

2001-11-27, 18:27
Svar #3

norsken

Täppe kan också vara filt på norska

2001-11-28, 18:21
Svar #4

Eva Leksell

Täppe bör vara en dialektal (sydsvensk) variant av täppa, alltså en liten trädgård eller kanske snarare ett litet uppodlat område. Exempel på att små boställen kallades täppe hittar man på Internet om man söker via till exempel www.google.com. Någon gång verkar det inte ens finnas något hus på platsen.
 
Uttrycket täppe och eldebrand (och liknande) hittar man också exempel på, bland annat i  jordrevningsprotokoll från 1600-talet och då handlade det om vad någon fick ta av surskog.
 
Vad som menas med uttrycket vågar jag mig inte på att gissa.

2001-11-29, 11:22
Svar #5

Anna Cedergren

Hej!
 
Det verkar som om ursprungsbetydelsen för täppe inte är uppodlat område utan snarare inhägnat område. Jag hittade nämligen verbformen intäppt i denna lösryckta bisats i SAOB när jag fritextsökte på täppe: ..., som äre intäpte medh hanck och stöör.
 
I Åhus finns ett villaområde som kallas Täppet. Jag vet inte hur långt namnet sträcker sig tillbaka i tiden. På häradskartan från 1926-34 finns namnet Östra Täppet och då är inte villaområdet utbyggt.
 
Anna

2001-11-29, 16:28
Svar #6

Eva Leksell

Det låter mycket rimligt att täppe, täppa har med något tilltäppt att göra, alltså ett inhägnat område. Så långt tänkte inte jag. Täppet i Åhus tänkte jag faktiskt på men vet inte varför det heter så. Det är mest bara små tallbevuxna naturtomter där, som jag minns det.

2001-12-02, 23:22
Svar #7

Utloggad Eva Mårtensson Kangeman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 250
  • Senast inloggad: 2024-02-06, 19:24
    • Visa profil
Hej!
Jag skulle tro att med ordet täppe avses i det här sammanhanget själva materialet till stängsel för att inhägna täppan.
Skälet till att jag tror det, är att man så ofta i jordrevningsprotokollen ser kopplingen giersle och wedebrandh t ex och så uttrycktes det ju i det här sammanhanget också.
M v h
Eva M K

2001-12-07, 21:16
Svar #8

Utloggad Lars Hasselblad

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 478
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 17:59
    • Visa profil
Helt klart betyder täppe inhägnat område, beteshage. I Åhus leder t o m Fädriften ner dit,
vilket gör det hela ännu tydligare!

2003-07-03, 19:36
Svar #9

Utloggad Britta Zachs

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 412
  • Senast inloggad: 2016-10-06, 18:13
    • Visa profil
Hej! Jag bor granne med en röd liten stuga som heter Täppan. Den har en gång i tiden varit torp under en större gård här i Kyrkefalla Västergötland. Den har haft namnet Täppan sen slutet på 1700-talet.MVH Britta Zachs

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna