ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Stevhuggare  (läst 832 gånger)

2003-06-15, 21:50
läst 832 gånger

Leif Call

Söker ett verktyg som benämns stevhuggare.
Mvh/LeC

2003-06-16, 12:06
Svar #1

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Varför då rubriken Vagnshjul, äldre..?

2003-06-16, 16:08
Svar #2

Leif Call

Förtydligande till vagnshjul, äldre.
Så här mycket vet jag, verktyget användes på något sätt vid tillverkning av ÄLDRE VAGNSHJUL 1800-talet, är det något fel med rubriken?
Mvh/LeC

2003-06-16, 16:28
Svar #3

Rune Edström (Rune)

Hej Leif
Eftersom det var en stevhuggare du sökte om, och inte vagnshjul, borde nog det ha varit rubriken. Den kanske användes till mer än vagnshjul.
mvh
rune

2003-06-16, 21:59
Svar #4

Leif Call

Tack Rune du har naturligtvis rätt det är stevhuggare jag söker.
Mvh/LeC

2003-06-17, 10:41
Svar #5

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Leif,
 
Är du säker på att det är stevhuggare du söker. Den som tillverkade stavarna för tunnbindaren kunde tydligen, i Skåne i alla fall, kallas för Stavhuggare.
 
Jag antar att en bysmed kunde få vara både det ena och det andra. Ofta var ju smeden också hovslagare och jag antar att han var tunnbindare också när det behövdes och då fick han säkert tillerka stavarna själv också.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna