ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Solstycke  (läst 1456 gånger)

2003-09-14, 11:10
läst 1456 gånger

Fredrik Kjällbring

Är det någon som kan hjälpa till med vad ett solstycke (solestÿcke) kan vara. Det finns nämnt i samband med ett mål i Konga härads dombok från mars 1645. I sitt sammanhang står det:
 
Något efter Middagh gick Niels månßon hem, togh sin Lia, stodh / Vidh Bryneklenkan, och begynte bryna, strax kom Harall efter huil- / ken om lögerdagen förän gestebudet angick, hade han bunnit et Solestycke / Vidh Brönskroken, thet Harallz hustru hade intaget och gömt Harall O- / uetandes. När Harall kom och sågh solestycket borta wara, frågade / han sin broder Niels om han sågh Solestycket han suarade ney, at han / inthet War plichtig uhta hans soler, i thet samma stegh Harall till / flux medh draget k(niffue??), och Niels hölt lian för sigh, och Harall lop Vn- / der lian, och slog honom förste stynget i bröstet i hiertat, thet andra / bak gent emot hiertat, så at han nidföll döder.

2003-09-14, 19:28
Svar #1

Utloggad Marie Josefson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 905
  • Senast inloggad: 2022-10-18, 19:56
    • Visa profil
En vild gissning: Någonting för att skydda sig mot solen! Ett stycke var ju (enligt Ordbok för släktforskare av Kent Andersson och Henrik Anderö) ett vitt tygstyck, ofta försett med spets. S. bärs till kvinnlig huvudbonad, främst till bindmössa. Och Haralls hustru var ju tydligen inblandad också.....
Men kanske var det något helt annat  
 
MVH Marie

2003-09-15, 07:06
Svar #2

Solveig Qvarnström

Jag gissar på sölvstycke, ett silvermynt.

2003-09-15, 12:33
Svar #3

Utloggad Marie Josefson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 905
  • Senast inloggad: 2022-10-18, 19:56
    • Visa profil
Det låter mycket troligare, varför skulle dom bråka om ett tygstycke?

2003-09-15, 16:20
Svar #4

Peter Karlsson (Peterk)

Tänk på att det står att det är något Harald bundit [bunnit] vid 'brönskroken' (vad nu det är för krok) Gör man verkligen så med silverstycken/silvermynt tro..

2003-09-15, 21:01
Svar #5

Anna-Carin Betzén

Kanske brönskroken = brunnskroken? Tänker mig att ämbaret i brunnen kunde hänga i en krok.  
 
Jag lade märke till formuleringen at han inthet War plichtig uhta hans soler. Om soler syftar på solestycket kanske det kan ge någon ledtråd? I SAOB hittar jag att (sko)sula vid denna tid kunde stavas såla eller sola. För att bidra till förvirringen, föreslår jag därför att det var ett stycke material att göra skosulor av som det kan ha gällt.

2003-09-15, 21:04
Svar #6

Utloggad Marie Josefson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 905
  • Senast inloggad: 2022-10-18, 19:56
    • Visa profil
Kan inte låta bli att grunna på det här ordet, tänker på ord som slutstycke och munstycke. Frågan är: vad var en sol? Något slags redskap? Det står ju också: inthet War plichtig utha hans soler...
 
Kanske ett söljstycke? soler dialektalt för söljor? I Nordisk familjebok, Uggleupplagan står det så här:
På sadelmunderingen (sadel med tillbehör) benämnes ett spänne sölja, och den rem, vari den sitter fäst kallas söljstycke...

2003-09-16, 19:14
Svar #7

Anders Olsson

Läste att det stod Harall efter huil- / ken om lögerdagen förän gestebudet angick, hade han bunnit et Solestycke. Det har varit ett gästabud. Skulle man kunna tänka sig att ett solstycke skulle kunna vara någon form av festdekoration (av dyrbarare slag) jämförbart med en kräftmåne idag?

2003-09-16, 20:42
Svar #8

Utloggad Sari Wilhelmsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1147
  • Senast inloggad: 2017-03-13, 21:21
    • Visa profil
Om Haralds hustru nu har tagit och gömt något som maken Harald hade bunnit vidh brönnskroken(brunnsroken), blir min tanke vad kan det vara som hustrun tagit från maken Harald.
Kan det ha varit en brännvinsflaska eller liknande. Han kanske hade hängt den i brunn för avkylning....sedan kanske han var en suput vilket inte hustrun orkade....Bara en tanke...Jag kanske är helt ute och svävar..
 
Med vänliga hälsningar Sari

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna