ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Skaffarfolk  (läst 794 gånger)

2009-06-20, 17:52
läst 794 gånger

Utloggad Peter Funke

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 362
  • Senast inloggad: 2015-06-28, 20:03
    • Visa profil
Jag har i ett gammalt lexikon hittat uttrycket skaffarfolk (skaffarefolk), i sin tur uppdelat i kategoribeteckningarna skaffarefar, skafferemor, skaffaredräng och skaffarepiga. Vad jag förstår har dessa personer haft vissa fasta uppdrag i samband med cermonier som bröllop och begravningar. Speciellt vanligt tycks detta ha varit på Gotland, där titlarna fortfarande förekommer i modernare sammanhang för värdar/värdinnor. Jag vill gärna veta mer om skaffarfolkets betydelse - var det ett hedersuppdrag som t.ex. kyrkvärdens, och har denna sed förekommit på annat håll än på Gotland?
 
(Meddelandet ändrat av Esbon 2009-06-20 18:05)

2009-06-20, 19:38
Svar #1

Utloggad Rune Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1331
  • Senast inloggad: 2018-01-28, 11:18
    • Visa profil
Rietz - Svenskt Dialektlexikon anger:
de gifta personer, vilka vid bröllop skaffar in allt som behövs och de som börjar dansen.

2009-06-20, 20:24
Svar #2

Utloggad Peter Funke

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 362
  • Senast inloggad: 2015-06-28, 20:03
    • Visa profil
Rune, tack för svaret, det är väl ungefär vad jag funnit själv (klicka gärna på länken ovan!). Vad jag mer funderar på är om det är en sedvänja som växt fram lokalt, eller om det är en gammal funktion som försvunnit överallt utom på Gotland. Vem utsåg skaffareparet, var de betrodda personer (som årensarna  i Hedeby), eller var de entreprenörer?

2009-06-21, 09:10
Svar #3

Utloggad Rune Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1331
  • Senast inloggad: 2018-01-28, 11:18
    • Visa profil
Rietz anger att ordet påträffats i N, D och G. Vilket betyder Norge, Danmark och Gotland.  
 
Min fundering är att det är brudens föräldrar som väljer det/de gifta par, som sköter allt till bröllopet. Om nu Danmark har något liknande som SAOB, kanske en sökning på ordet där kan ge en närmare förklaring.

2009-06-21, 10:24
Svar #4

Utloggad Peter Funke

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 362
  • Senast inloggad: 2015-06-28, 20:03
    • Visa profil
Ordet skaffning (som i matsäck etc.) visar sig vara ett holländskt sjömansuttryck för äta enligt Bra Böckers Lexikon.  Misstänker att uttrycket skaffarefolk har samband med yrkestiteln skaffare som det har frågats om här på forumet för länge sedan. (Skaffare vid bröllop vid hovet omnämns f.ö. i svensk etymologisk ordbok som finns på nätet.)
 
(Meddelandet ändrat av Esbon 2009-06-21 11:06)
 
(Meddelandet ändrat av Esbon 2009-06-21 11:08)

2009-06-21, 11:24
Svar #5

Utloggad Peter Funke

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 362
  • Senast inloggad: 2015-06-28, 20:03
    • Visa profil
Svaret visade sig finnas på SAOB, där man om uttrycket skaffare bl.a. kan läsa: (utom i skildring av ä. förh. numera bl. i vissa trakter) om person som ombesörjer arrange­mang o. förplägnad vid gästabud o. d. (särsk. som fungerar ss. värd vid (bond)bröllop); äv. om per­son som vid sådant gästabud osv. fördelar mat o. dryck bland gästerna o. passar upp vid bordet, uppassare l. servitör. (På SAOL finns även förklaringen till yrkestiteln skaffare.) Hur som helst är det trevligt att benämningarna skaffarfar och skaffarmor tycks förekomma fortfarande på Gotland!
 
(Meddelandet ändrat av Esbon 2009-06-21 11:28)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna