ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Sjuksykt  (läst 641 gånger)

2004-11-28, 20:22
läst 641 gånger

Lisskulla Engström

I en bouppteckning från 1941 i Tvings socken i Blekinge, har jag hittat ett ord som jag inte förstår. Efter alla tillgångarna kommer en rubrik
Härifrån drages till sonen NN ”för vård och sjuksykt räknat i 10 år” och sedan ett belopp,
som alltså denne son erhåller för att fadern bott i sonens familj och fått vård till sin död.
 
Vad betyder ”sjuksykt”
 
Lisskulla

2004-11-29, 12:49
Svar #1

Utloggad Anita Berglund Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1700
  • Senast inloggad: 2022-12-01, 10:29
    • Visa profil
    • anitaberglund.se
En fundering....sykt=syt(a) dvs sköta. Eller mao skött en sjuk.  
Men det var bara en fundering....

2004-11-29, 13:32
Svar #2

Marianne Solli

Hei. Jeg var også inne på tanken om at syta var det riktige ordet. Og så funderte jeg litt over ordet rykt/a , men siden det ikke er snakk om boskap, så faller vel forslaget bort av seg selv. Men det er ganske sikkert betaling for sjukepass og stell av den sjuke.

2004-11-29, 19:19
Svar #3

Lisskulla Engström

Hej,
Det gamla ordet sytning betyder kort och gott  undantagsförmåner. Stavelsen syt har väl betydelsen skötsel. I mitt fall specificerar man tydligen sjukvård från övrig tillsyn som en gammal person behöver. Jag tror också att ordet betyder sjukvård, men ställde mig lite undrande till användningen av ett så ålderdomligt uttryck så sent som 1941.
 
Lisskulla

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser



Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna