ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Manhaftig  (läst 1914 gånger)

2006-03-26, 11:32
läst 1914 gånger

Utloggad Sven Lindberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 122
  • Senast inloggad: 2011-11-06, 17:24
    • Visa profil
Betydelsen av ordet manhaft?
Ex:
Uppsteg för rätten cornetten manhaft Jockim Fritz och ....
 
Finns likhet med t.ex Herr eller Högvördig? som t.ex i Herr löjtnanten... Högvördig Majoren?..

2006-03-26, 11:41
Svar #1

Bo Johansson

Jag tror att manhaftige soldaten är ett standarduttryck.
 
// Bo Johansson

2006-03-26, 12:26
Svar #2

Utloggad Solvig Nilsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2294
  • Senast inloggad: 2016-10-06, 08:27
    • Visa profil
Hej!
Ordet manhaftig är ett inlån från tyskan och betyder karlaktig,beslutsam och kavat, egenskaper som en soldat naturligtvis borde besitta.
 
Mvh
Solvig

2006-03-26, 13:27
Svar #3

Utloggad Sven Lindberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 122
  • Senast inloggad: 2011-11-06, 17:24
    • Visa profil
Manhaft igen
Jag är kanske grinig men jag är inte beredd att utan vidare sätta likhet mellan manhaft och t.ex. manhaftige soldaten eller uppsteg manhaftigt ..
Finns det verkligen ingen särskild mening i att sätta in ordet manhaft mellan grad och namn?
Tycker att det känns lite märkligt att skriva t.ex. cornetten manhaftige namn...
Är jag bara grinig?

2006-03-26, 14:36
Svar #4

Rune Johansson

Solvig skriver rätt betydelse för manhaftig. I de äldre tingsprotokollen möter man ofta manhaft. och man skrev då inte ut hela ordet. När någon av kronans folk (ej adel) skulle tituleras vänligt och inte hade nått så högt på karriärstegen, gick det inte att skriva välaktad eller liknande. För bondesamhället kunde det bli välaktade dannemannen. Adel och prästerskapet hade andra tillägg, som välborne, högärevördige, höglärde etc...
 
Mvh/Rune

2006-03-27, 22:20
Svar #5

Utloggad Sven Lindberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 122
  • Senast inloggad: 2011-11-06, 17:24
    • Visa profil
Tack Rune för bra förklaring

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna