ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Madame  (läst 2424 gånger)

2005-08-01, 18:33
läst 2424 gånger

Ola Lindmark

Jag har en ana i Lövånger sn, Västerbottens län, som tituleras Madame Margareta Sjömark. Någon som vet vad titeln hade för innebörd och vilka som titulerades Madame?

2005-08-02, 00:23
Svar #1

Utloggad Elisabet Arvidsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1489
  • Senast inloggad: 2023-04-10, 00:47
    • Visa profil
Hejsan Ola!
Jag har haft någon liknande fråga för ca 1-1? år sedan.
Min dam var gästgifvarehustru.
Tydligen en driftig kvinna med många barn samt så reste maken mycket på olika arbeten men gästgifveriet klarade hon av under lång tid själv.
Hon kom troligen från en bättre familj från Banarp.
 
Mycket mera svar än så fann jag inte.
Madame betyder ju som de flesta vet FRU på franska  men kan också betyda Hon som ansvarar för flickorna på ett *horhus (om man får säga så)
Det kan också helt enkelt vara en Hustru med finare tal och helt enkel vill vara FRU på franska oavsett börd.
Jag fick aldrig bättre svar än så.
Finner inte diskusionen nu.  
mvh elisabet

2005-08-02, 09:57
Svar #2

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11058
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 11:36
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Skulle vilja rekommendera att läsa vad SAOB skriver om madam.
Tror också att det blir lättare att resonera omkring Madame Margareta Sjömark om något årtal anges.
Vänligen,
Olle Elm
Vänligen,
Olle Elm

2016-02-14, 19:46
Svar #3

Utloggad Peter Siljerud

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 130
  • Senast inloggad: 2024-04-15, 21:39
    • Visa profil
    • www.siljerud.com
Om man i en vigselbok från 1724 i Finland finner en madam som gifter sig, kan man då med säkerhet säga att hon är änka? Enligt SAOB står det bland annat följande: om (förr äv. titel för) gift kvinna (eller änka), fru; tidigare användt om borgerliga kvinnor i allm. o. från slutet av 1700-talet inskränkt till den lägre medelklassen samt under 1800-talet med allt mera sjunkande valör o. ersatt med fru. Lämnar detta något utrymme för annan tolkning?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna