ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Lös  (läst 3629 gånger)

1999-03-13, 11:38
läst 3629 gånger

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
En av mina anfäder kallas när han gifter sig 1766 för lösa arbetskarlen. Går det att mer exakt säga något om vad detta lösa betyder?
 
Var han arbetslös, lösdrivare eller bara lösaktig, eller alltihopa, eller kanske dömd för brott?

1999-03-13, 19:14
Svar #1

Elaine Löfgren

Anders,
det brukar väl vara förbehållet kvinnor att vara lösaktiga. lösaktiga konan...
Din anfader var till yrket arbetskarl, men då han gifte sig var han utan laga försvar, dvs arbetslös. Utan laga försvar fick man väl inte vara så vitt jag förstått.
Någon må rätta mig om jag har fel.
 
Elaine

1999-03-13, 19:57
Svar #2

Lotta Johansson

Anders:
Var bodde din lösa arbetskarl? Finns det husförhörslängder för tiden för giftermålet, och vad står han som där isåfall? Vad kallas han när första barnet föds?  
Det kan ju hända att det bara betyder att han var fri att gifta sig!  
Har prästen skrivit så på fler män i vigselboken? Jag har aldrig sett att någon som varit lös, i bemärkelsen arbetslös, samtidigt kallats arbetskarl.

1999-03-13, 20:23
Svar #3

Utloggad Swen Stockhaus

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 364
  • Senast inloggad: 2023-05-09, 20:27
    • Visa profil
Anders: Gavs beskrivningen i samband med en flyttning? Min gissning: arbetssökande ungkarl.
50 år senare i tiden (Finland, 1816) beskrivs en 19-årig kvinna som ledig i samband med en flyttning. Har du sett denna beskrivning?

1999-03-13, 21:56
Svar #4

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Elaine, utan laga försvar är den förklaring jag själv trott mest på. Frågan blir då hur han hamnat i den situationen.  
 
Lotta, det gäller församlingen Västra Torup i Skåne. Inga husförhörslängder finns, och han ges överhuvudtaget inget yrke i senare källor. Jag antar att han blir torpare.
 
Epitetet är unikt för honom i vigselboken, så det är definitivt inget vanligt förhållande att vara lös arbetskarl.
 
Sven, det gäller alltså en vigsellängd. Vid flyttning brukar väl ledig betyda ledig till äktenskap.

1999-03-14, 00:01
Svar #5

Utloggad Swen Stockhaus

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 364
  • Senast inloggad: 2023-05-09, 20:27
    • Visa profil
Anders: Ledig innebär ju också att hon ej var förhindrad att ta ett ledigt arbete. Nog om detta med ledig.
 
I en sockenbeskrivning över Attmar, Medelpad, år 1845 berättas om drängedagsverke och ökedagsverke (=veckodagsverke?). En man med enbart denna sysselsättning var ju samtidigt arbetssökande. Jag hoppas att du får klarhet i frågan om lös arbetskarl.

1999-03-14, 00:18
Svar #6

Lotta Johansson

Ledig i flyttlängder betyder ledig till äktenskap!
 
Om personen inte hade ett arbete att flytta till i annat pastorat fick dom inte heller flyttbetyg! Då var dom lösdrivare och kunde straffas. Flyttbetyget var ju ett slags pass som skulle visa att dom hade rättighet att vistas utanför hemförsamlingen.  
 
Frågan är, i Anders fall, om någon hade rätt att gifta sig om de inte hade ett arbete eller försörjning på något sätt. Var han från pastoratet han gifte sig i?  
 
Mvh//Lotta

1999-03-14, 19:48
Svar #7

Utloggad Maria Nilsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 45
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Lösa drängen, lösa pigan osv. betyder att personen i fråga inte hade någon fast bostad dvs han eller hon flyttade runt från gård till gård. Observera att det inte har något samband med nutidens lösaktig. /Mvh Maria

1999-10-19, 01:21
Svar #8

Utloggad Katrin Öhgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 490
  • Senast inloggad: 2012-10-25, 09:58
    • Visa profil
Lösa drängen, lösa pigan betyder att personen ifråga var ogift. Inte att de var arbetslösa eller något annat. Dessutom så kallades hemmaboende ogifta barn för dräng och piga i olika längder. Vilket således gör att man inte kan säga att dom var arbetslösa.
Mvh Katrin.

1999-10-19, 01:23
Svar #9

Utloggad Katrin Öhgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 490
  • Senast inloggad: 2012-10-25, 09:58
    • Visa profil
Lösa drängen, lösa pigan osv betyder att personen ifråga var ogift. Inte att de var arbetslösa eller något annat. Dessutom så kallades hemmaboende ogifta barn för dräng och piga i olika längder. Vilket således gör att man inte kan säga att dom var arbetslösa.
Mvh Katrin.

1999-10-19, 18:51
Svar #10

Utloggad Maj-Britt Sundin

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 965
  • Senast inloggad: 2024-02-25, 16:19
    • Visa profil
    • www.jamshog.net
Min tanke har alltid varit att lösa betydde att vederbörande inte var städslad någonstans. Själva dräng resp piga innebär oftast att vederbörande är ogift men en tjänstedräng kan också vara gift. I alla fall i Blekinge.
Maj-Britt Sundin

2001-10-22, 13:58
Svar #11

Barbro Cavalieratou

Lös piga betyder att personen inte hade en fast anställning utan arbetade på olika gårdar.

2002-08-27, 08:34
Svar #12

Utloggad Anders Nilsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 29
  • Senast inloggad: 2015-10-02, 14:19
    • Visa profil
Lös arbetskarl kan betyda (t.ex i Vittskövle i Skåne) att mannen jobbade på en större gård och där inte hade en fast uppgift (hästskötare, snickare, vad som helst) utan han växlade mellan olika arbetsuppgifter, fick hjälpa till där han behövdes just då.

2003-11-07, 23:58
Svar #13

Elisabet H

Hej
Hur tolkar man lösdrifvareoch löskona?Jag tycker det låter förfärligt
MVH Elisabet

2003-11-08, 21:57
Svar #14

Utloggad Irma Ridbäck

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 547
  • Senast inloggad: 2016-01-03, 12:11
    • Visa profil
    • www.ir-text.se
Man ska se uttrycken lösdrivare resp löskona som beteckning på personer som saknade 'laga försvar', d v s inte hade någon fast tjänst under året. Allt enligt Legohjonsstadgan, som gällde 1664-1926.  Alla måste försörja sig. Den som inte var hantverkare eller borgare var tvungen att ta tjänst.  
Se även Ordbok för släktforskare, av Kent Andersson och Henrik Anderö. (1997), där uppslagsorden är löskedräng, löskekvinna.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna