ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hospitalslem  (läst 1136 gånger)

2000-03-03, 22:04
läst 1136 gånger

Stefan Schornack

Vad var en hospitalslem? 1711 dog Signe Lassesdotter i Svenstorp (M). Hon anges i hfl som 'hospitalslem'. Benämningen hittar jag inte i uppslagsböcker, men Ibsen använder det någon enstaka gång i 'Ett dockhem'. Vad gjorde egentligen en hospitalslem runt sekelskiftet 1600/1700 i Skåne?

2004-12-08, 20:04
Svar #1

Stefan Schornack

Hej!
 
Jag skrev nedanstående fråga i början av år 2000, då med mindre lycka.  
 
Har sedan dess inte fått något svar eller någon riktig kläm på vad en hospitalslem egentligen var dåförtiden. Var Signe inlagd på sjuk-/fattighem, eller arbetade hon där?  
 
Tacksam om någon kan bringa mera klarhet nu.  
 
 
 Vad var en hospitalslem? 1711 dog Signe Lassesdotter i Svenstorp (M). Hon anges i hfl som 'hospitalslem'. Benämningen hittar jag inte i uppslagsböcker, men Ibsen använder det någon enstaka gång i 'Ett dockhem'.  
 
Vad gjorde egentligen en hospitalslem runt sekelskiftet 1600/1700 i Skåne?  
 
Med vänliga hälsningar
 
/stefan

2004-12-08, 21:45
Svar #2

Utloggad Åke Bjurström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 10:23
    • Visa profil
Hej Stefan
 
Hospitalslem ger 83 träffar på Altavista och 117 på Google.
Verkar vara ett välkänt epitet i främst Danmark men även Norge.
En gissning är en inhysning på ett Hospital.
Lite märkligt att Du inte fått svar redan på något som verkar ganska välbekant.
En erfaren man som Ted Rosvall använder ordet i ett inlägg om släkten Picuell fredagen 30 april 1999 kl. 07.03.
 
Mvh Åke

2004-12-08, 22:29
Svar #3

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Stefan, du har glömt att du också ställde samma fråga på ScanGen i december 2000. Då fick du följande svar från mig och från Mogens Lindman:
 
Jag skrev:
Jag har alltid antagit att en hospitalslem är en sjuklig person intagen på hospital. Märkligt att ordet inte finns i SAOB. Har sett det i kyrkböcker, och då har det (om jag minns rätt) gällt gamla och svaga människor i dödboken.
 
Mogens skrev:
Må jeg komme med den danske betydning af ordet j?vnf?r med Ordbog over det Danske Sprog: person, der får ophold og pleje på et hospital; dels om fattiglem, dels om beboer af en stiftelse.
 
Den danska betydelsen är rimligen också den som gällde i Skåne.

2004-12-09, 20:06
Svar #4

Stefan Schornack

Jag tackar er båda. Signe har tydligen varit fattig och sjuk -vilket väl kan stämma med tanke på att hon blev runt 78 år gammal.?
 
Anders, tack för att du påminde mig! Dessa inlägg har så helt försvunnit ur mitt minne att jag inte ens kan komma ihåg att jag noterat dem. Slarvigt! Kopierar nu in dem bland anteckningarna om Signes  för att aldrig mera glömma..
 
/stefan

2004-12-09, 23:03
Svar #5

Utloggad Jacob Hejmdal Gren

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 521
  • Senast inloggad: 2017-02-19, 23:23
    • Visa profil
Hej Stefan!
 
Lige en ekstra kommentar:
Så vidt jeg, så betød ordet hospital på det tidspunkt (på dansk) det samme som fattighus. Det havde altså ikke nødvendigvis noget med sygdom at gøre, men mere fattigdom - svarede vel nærmere til fattiganstalt.
I praksis var det dog nok ofte svagelige ældre, der blev anbragt sådanne steder, når de ikke længere kunne forsørge sig selv.
 
VH Jacob

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna