ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2001-02-17  (läst 3622 gånger)

2001-02-15, 20:58
läst 3622 gånger

Utloggad Sam Blixt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6336
  • Senast inloggad: 2019-04-23, 20:37
    • Visa profil
    • samblixt.se
Förekommer s k oanständiga ortnamn i flera landskap i Sverige?
 
I Högsby, Kalmar län fanns ett ortnamn, Horkarlsmåla fram till 1865 då det ändrades till Bo.  
 
Begynnelsen Horkarl finns fortfarande i ortnamnen Horkarlamossen i Bondstorps församling, Vaggeryds kommun, Jönköpings län.
 
Horkarlsholmen finns dels i Sigtuna, Stockholms län och dessutom i Burträsk, Västerbottens län.
 
Horkarlsskär finns i Loftahammar, Kalmar län.
 
Sam Blixt/Oskarshamn

2001-02-15, 22:11
Svar #1

Christian.Andersson

Hej Sam.
 
Onansbygd i Fridlevstads socken är väl inte vackert precis. Loppetorp i samma socken heter numera Sjötorp.
Rompetorp i Rödeby socken heter numera Bergtorp, lika intetsägande det.
Fast i Tvings socken är man tydligen inte lika känsliga, för där finns det både Loppetorp och Gnetteryd.
Och i Torsås lär ju en del damer ha löst tågbiljett ända ned till Bergkvara, fast de bara skulle resa till Gökalund. Fast detta vackra namn har ju kommit till heders igen, finns till och med på ortskylt vid E22:an.
Det vackraste namnet har enligt mitt tycke byn Månasken i Kyrkhults socken, fast då gäller det att uttala det rätt förstås.
 
Mvh Christian

2001-02-15, 22:38
Svar #2

Utloggad Lennart Snabb

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 843
  • Senast inloggad: 2015-04-14, 05:28
    • Visa profil
Hej, det finns ju namn som Bollebygd, som kan låta oanständiga utan att vara det, därför att det är gamla ord med annan innebörd. I Dalsland finns det en by som heter Kåtebol, vid Malå ligger byn Sexträsk, i Dalarna ligger Luderbygget o.s.v. ,det finns en hel del s.k. oanständiga byanamn om man börjar rota, jag gjorde det lite grann för många år sedan när jag hade kört förbi ett ställe som hette Skithålan.  
Det vackraste namnet i mitt tycke är Drömmesjö i Sidensjö socken.
Mvh L. Snabb

2001-02-15, 23:19
Svar #3

Utloggad Jens Sandahl

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 503
  • Senast inloggad: 2013-02-01, 18:16
    • Visa profil
I Västergötland ligger Sexdrega som av  
åtminstone en  
bekant till mig som bor där klingar  
oanständigt i vissa  
människors öron. Annars finns ju Flatholmen  
norr om  
Klädesholmen i Tjörns kommun i Bohuslän.

2001-02-15, 23:25
Svar #4

John Sidén

Det mest oanständiga ortnamnet måste väl vara Normlösa men de är ju inte sådana där, i varje fall inte mer än några andra. Jag vet ty jag bor inte så långt därifrån.  
Med vänlig hälsning
John i Veta

2001-02-15, 23:51
Svar #5

Malin Norus

I Örnsköldsviks kommun finns det namn som Könsa och Brösta.
I norra Ångermanland, mellan Nordmaling och Bjurholm finns Petnäset. Det mer vackert klingande namnet Älskanäs finns också där.
 
Malin

2001-02-15, 23:57
Svar #6

Utloggad Kaj Janzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1293
  • Senast inloggad: 2022-01-14, 10:41
    • Visa profil
    • www.medeltiden.st
För din kännedom Sam. Horkarlsmåla låg inte så långt från Helvetet, vilket kanske är i sin ordning? I samma socken, Högsby, redovisas i kronans jordebok för år 1538 (Smålands handlingar 1538:6) frälsetorpet Helwete, 1541 stavat Helwittij (SmH 1541:4). Detta nu sedan länge försvunna 1/2-hemman låg troligen i Bjärshult (DMS 4:2 sid 113).
 
Med vänlig hälsning
Kaj Janzon

2001-02-16, 00:22
Svar #7

Carl Szabad (Carl)

Kräkångersnoret någonstans i Västerbotten är väl inte oanständigt, det låter bara lite äckligt. Numera har byn bytt namn, men jag kommer inte ihåg till vad. Man ska förmodligen härleda ordet som viken med det trånga sundet där korna brukar stå. Kräk = kor, ånger = vik och nor = trångt sund.
 
Då låter Mångrav i Multrå vackrare.

2001-02-16, 05:58
Svar #8

ewa

Ang. Lennart Snabbs inlägg om Bollebygd så reagerar danskarna på namnet så fort dom hör det eller ser det.
 
mvh
Ewa

2001-02-16, 08:06
Svar #9

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11058
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 11:36
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Gården Bollkind i Kisa (E) hette tidigare Ballskin - t ex i 1683 i kyräk. Ur Kisaboken Del 1 hämtar jag: I jb 1825 står det: Bollind, tillförne Balskin. Det äldre uttalet är b?llskinn. ordet haft en terrängbetecknande funktion men avser egentligen skinnet över pungen (scrotum).
I Adelövs sn (F) finns både Bollarp och Bollekälla. Dessa hette tidigare Ballarp resp Ballekälla. Har inte Erik Lönnerholms bok om Adelöv och Linderås tillgänglig där han även utrett dessa namns ursprung. Dock trol av mansnamnet Balle.
Namnet Helvete fanns i Säby sn (F) men byttes till Övrabo.
Vänligen,
Olle Elm

2001-02-16, 09:03
Svar #10

Utloggad Jens Arvidsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 173
  • Senast inloggad: 2011-10-27, 09:36
    • Visa profil
Det har även funnits en by benämnd Helvete i Förlanda, Halland. Namnet är numera Hällevik.

2001-02-16, 09:05
Svar #11

Utloggad Arne Sörlöv

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 716
  • Senast inloggad: 2024-04-12, 08:30
    • Visa profil
Helvetet = Hallabro i Backaryd sn, Blekinge län.
Ballasjö i Fridlevstad resp Rödeby sn numera Balasjö resp Bollasjö. Förmodligen är sjön rund.
Pinkaremåla i Småland.
Arne S

2001-02-16, 09:34
Svar #12

Utloggad Rolf Liljhammar

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 466
  • Senast inloggad: 2010-12-03, 04:58
    • Visa profil
Anständigt - oanständigt!!???
För den rene är allting rent, - men en del roliga ortnamn finns det.
Jag vet inte hur många Livgardister som skrattade första gången de hörde om gården Bög, på Järvafältet.
Efter några månaders harvande var det namnet inte ett dugg roligt längre.
För många år sedan hade något familjeprogram i radion, av Karusell-typ, en tävling för järnvägstjänstemän, där de skulle svar på olika frågor, med ortsnamn.
En fråga löd ungefär: På morgonen efter bröllopet.
Svaret skulle ju givetvis vara Morgongåva, men ett påpassligt missförstånd gav svaret - Njutånger.
Det blev visst ett extrapris för det svaret.
Utanför Arboga ligger Aspesten och där är det är en fråga om uttalet...
 
Mvh
Rolf L

2001-02-16, 09:36
Svar #13

Utloggad Bertil Sundin

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 21
  • Senast inloggad: 2011-05-16, 23:16
    • Visa profil
Eftersom ett gammalt ord för häst, motsvarande engelskans horse, finns med i många ortsnamn blir dessa lätt oanständiga i dagens öron. På sidan http://www.lovesearch.se/Matchmaker/sexigaplatser.html finns fler alternativ för den som vill fördjupa sig i ämnet. Som komplettering till föregående inlägg kan nämnas att Helvetesåsen och Lillhelvetesåsen finns i Nordanstigs kommun (X).
Hälsning från en hälsing!

2001-02-16, 11:35
Svar #14

Utloggad Tord Påhlman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2085
  • Senast inloggad: 2017-11-13, 21:51
    • Visa profil
I Nora kommun, landskapet Västmanland, Örebro län, finns platsen Pinkabacken. Kanske inte särskilt oanständigt, snarare folkligt. Namnet sägs komma av att där brukade både karlar och hästar lätta på trycket.

2001-02-16, 11:38
Svar #15

Utloggad Karin Jegelius

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 716
  • Senast inloggad: 2023-04-04, 09:54
    • Visa profil
För den intresserade kan jag påpeka att Paradiset ligger utmed Lissmavägen som går mellan Huddinge och Haninge .......
Trevlig helg önskar
Karin Jegelius

2001-02-16, 12:11
Svar #16

Johan R:son Sjöberg

När jag genomsökte GMR för K Närke-Värmlands reg 1810 såg jag två soldater vars efternamn snabbt fastnade på hornhinnan Bög och Flatman. De stod dessutom direkt efter varandra, men jag minns inte ordningsföljden.

2001-02-16, 14:22
Svar #17

Utloggad Bo Persson

  • Bo Peter Persson
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6985
  • Senast inloggad: 2024-04-26, 15:48
    • Visa profil
Helvete är inte okänt; Hällefors i Svinhults sn i sydligaste Östergötland, Ydre härad, är ett exempel på detta. 'i Heluite' (1558), 'Häluete' (1586) 'åt, till Heluete' (1615) - men 'Hellefors' i olika stavn. 1660ff. Robert Norrby (Ydre härads gårdnamn, s. 154f) antar ordet återgå på en sammansättning av 'häll' och *veta, vilket sistnämnda skulle betyda 'ränna' eller 'fåra' - ortnamnet skulle alltså utläsas 'ränna i berget' eller 'strömfåra mellan berghällar'. 'Hällefors' skulle alltså i sak betyda samma sak, ehuru nutida namnform är en medveten förändring för att undgå obehagliga id?assosiationer (Norrby).

2001-02-16, 15:41
Svar #18

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
'Penisar' heter ett litet näs utanför Vinäs i Mora. Kartograferna har naturligtvis skyndat sig att ändra det till Per-Nilshar, men vad bryr sig folket om det?
 
Och när vi ändå är inne på temat, så hittade jag ett riktigt saftigt namn på en karta över Hornborgarsjön, nämligen 'P.I.T.T.'. Något förvånad frågade jag en av guiderna där hur det namnet kommit till och han kunde berätta följande: När regissören Arne Sucksdorff en gång i tiden spelade in filmen Pojken i trädet, med bl.a. Tomas Bolme i huvudrollen som pojken, så höll de till kring Hornborgarsjöns vassdjungler. Filmen handlar om en pojke som flyr undan elaka människor och hittar sin plats uppe i ett stort träd där han sitter långa tider. Trädet finns fortfarande kvar i närheten av sjön, och är markerad på kartan som P.I.T.T., alltså Pojken i trädet-trädet.
 
Språkligt intresserade har väl redan förstått vad som döljer sig bakom titeln på den Augustprisbelönade romanen 'Populärmusik från Vittula' - vittu är nog ett litet pikant låneord från svenskan, som förfinskats av finnarna som uttalar f som v.

2001-02-16, 15:47
Svar #19

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
Ewa, vi å andra sidan skrattar glatt åt de många ortsnamnet som slutar på 'balle' i Danmark.

2001-02-16, 16:46
Svar #20

Bror E Jönsson

I slutet av 1800-talet begärde innevånarna i Rumpeboda i Asarums sn (K) att deras bynamn skulle ändras. Det nya namnet blev Ekeryd.
Även på Sternö-landet i Karlshamn hade vi ett Helwete men det är  borta nu.
Bror

2001-02-16, 17:11
Svar #21

Utloggad Måns Nyberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 41
  • Senast inloggad: 2011-01-12, 18:26
    • Visa profil
Ute i Finska viken sydost om Helsingfors finns en liten rund klippa som heter Bisaballen. Bisi = gubbe (nyländsk dialekt).

2001-02-16, 17:49
Svar #22

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
Svenska Ortnamn 1999 är ett trevligt litet program, där man kan hitta diverse vulgära ortnamn. Här är ett litet urval:
'Kuballe' i Tjörn, 'Harrikutta' i Jukkasjärvi, 'Djurmus' i Mora, 'Snålkuk' i Jokkmokk, 'Ballebron' i Velinga, 'Kutteboda' i Åseda, 'Pittjärnen' i Bräcke och sist men inte minst 'Kuttan' i Älvros, Härjedalen.
Man kan ju undra under vilka omständigheter som Snålkuk blev uppkallat - och efter vem...?!
 
Pojken i träden kom dit genom att någon körde i en stör genom jackärmarna och hängde upp honom som en annan Jesus. Storyn hade var verklighetssförankrad genom att en sådan händelse faktiskt hade inträffat i verkligheten. Rätt ska vara rätt!

2001-02-16, 18:39
Svar #23

Sten Persson

Utanför Båstad ligger Menlösa.De flesta Danskar viker sig dubbla av skratt om du kommer från Nossebro,Testikelbron paa Dansk.

2001-02-16, 22:05
Svar #24

Utloggad Maj-Britt Kanevid

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 38
  • Senast inloggad: 2010-03-27, 19:11
    • Visa profil
I Förlanda socken i Hallands län finns en by som på 1600-talet hette Hälfwete, 1756 Helfwete.1825 Stora resp. Lilla Helfvete, 1933 Hellevik, 1950 Hällevik.

2001-02-16, 22:16
Svar #25

Margaretha Forsander

I Vittsjö socken i Skåne län finns en by
som heter Porrarp.

2001-02-16, 22:44
Svar #26

Lars Öhman

Bolsäng ligger i Mullsjö, Västergötland. Men det betyder nog något annat än det tanken går till.
 
Och i Hälsingland kommer man först till Skarplycka, men det passerar man snabbt och sen är det dags för Njutånger.
 
Pungpinan i Stockholm blev för mycket för de snipiga stadsfröknarna så det har tyvärr försvunnit nu som namn på den stadsdelen. Ett härligt gammalt namn som anspelade på att där låg det sista värdshuset på väg ut ur staden. Och där hände det förstås att törstiga bönder på väg hem från staden fick gräva djupt i penningpungen. Vad trodde Ni?

2001-02-16, 22:50
Svar #27

Ellert Peterson

När jag för ett antal år sedan forskade i den del av min svärfars släkt som kommer från Blekinge fann jag i Backaryds socken byn Pinkaremåla.
 
Och så vill jag komplettera min gode vän John Sid?ns uppgift om Normlösa socken i Östergötland. Den som är det minsta bevandrad i det tyska språket får väl vissa associationer när han/hon ser/hör bynamnet Gottlösa i Veta socken, där John ju är präst!

2001-02-16, 23:37
Svar #28

Utloggad Staffan Bengtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2261
  • Senast inloggad: 2024-03-15, 08:20
    • Visa profil
Mensträsk och Släppträsk är två bidrag från Västerbottens län

2001-02-17, 09:13
Svar #29

Utloggad Britt Maria Ekstrand

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 617
  • Senast inloggad: 2015-07-20, 13:03
    • Visa profil
Fittjehammar i Oskarshamns kommun.
 
Hette 1350-t Fytiahammar, 1376 Fittia Hambre.  
Fittja lär betyda mjukt, fuktigt och gräsbevuxet ställe.
Mvh
Britt Maria Ekstrand

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna