ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Sockenrelaterade namn!?  (läst 554 gånger)

2008-06-09, 23:43
läst 554 gånger

Utloggad Jonas Magnusson

  • Jonas Magnusson (www.cognatus.se)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1316
  • Senast inloggad: 2023-12-21, 22:42
    • Visa profil
    • www.cognatus.se
Hej!
 
Jag grottar i namn som har/kan ha sitt ursprung i Vänge socken utanför Uppsala. En sak som jag skulle vilja ha synpunkter på från mer erfarna släkt-
forskare är följande:
 
1.Två personer jag har hittat har tagit sig namnet Vängelin (medan bröder till dessa inte gjort det). Den ene är sockenskräddare till yrket och den andre sockenskomakare. Är det en slump eller var det vanligt att hantverkare
som fanns på landsbygden tog liknande namn?
 
2.Den andra frågan gäller hurvida namn av typen Vängelin var en typ av namn som faderslösa oäktingar kunde tänkas få? Tycker mig ha stött på något liknande tidigare i ett annat sammanhang och en annan socken?
 
Mvh
 
Jonas

2008-07-30, 11:05
Svar #1

Utloggad Linda Arvhult

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 7
  • Senast inloggad: 2010-01-06, 12:07
    • Visa profil
Almqvist - Almunge finns omskrivet här någonstans, och det är ju i området så att säga. Jag blev jätteglad att hitta det, för jag undrade var en av min sambos anmödrar fick Almqvist ifrån. Men hon tog det förmodligen när hon lämnade födelseorten - om jag minns rätt senare hälften av 1800-talet. Om du söker lite kreativt kan du kanske nog hitta den tråden.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna