ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Regler vid ändring av efternamn  (läst 2964 gånger)

2002-08-10, 18:33
läst 2964 gånger

Utloggad Fredrik Bensch

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 219
  • Senast inloggad: 2020-07-05, 14:32
    • Visa profil
Jag bär efternamnet Bensch efter min farmor, men är väldigt angelägen om att lägga till min farfars efternamn (Delchambre)till mitt redan befintliga efternamn genom bindestreck. Detta för att markera att jag inte är en patrilinjär Bensch-ättling, och för att markera samhörighet med min farfars släkt. Det nya efternamnet är således tänkt att bli Bensch-Delchambre. Efter att ha besökt Patent- och registreringsverkets hemsida, så anges där att det inte är möjligt att antaga dubbelnamn som efternamn. Det bör betonas att jag inte är intresserad av att ta bort mitt nuvarande efternamn helt och ersätta det med min farfars namn, då namnet Bensch kommit att förknippas allt för intimt med min identitet.  
 
Det är vidare ett uppenbart faktum att många idag bär ett dubbelnamn som förbinds med bindestreck som efternamn t ex Burenstam-Linder, Beck-Friis (även om de måhända är urgamla?). Jag vore tacksam om någon som är införstådd i det hela kunde klargöra vilka regler som gäller vid ett förfarande av ovanstående snitt!
 
Fredrik Bensch

2002-08-10, 19:45
Svar #1

Utloggad Anders Pemer

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1662
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 16:22
    • Visa profil
    • www.pemer.net
Jodå, det finns många äldre familjer som i enlighet med dåtida seder och bruk - eller då 1901 eller 1963 års namnlagar gällde - har sammansatt två efternamn till ett dubbelnamn med bindestreck. Men i 1982 års namnlag har man inte velat ha fler sådana namn, det är rätt tolkat. Det man kan ha nu är mellannamn som officiellt inte skrivs med något bindestreck. Men det hindrar inte att massor av människor med mellannamn många gånger säkert i ren okunskap skriver ihop mellannamnet och efternamnet med bindestreck. Andra gånger kanske för att man har äldre släktingar som tagit den äldre typen av riktigt dubbelnamn med bindestreck och själv tycker det ser mer riktigt ut så.
 
Och massmedia slarvar ofta och gärna runt om t ex tidigare Ebba Blitz-Osvald (sedermera skild och tydligen bara Blitz igen) och på senare tid Malin Ewerlöf-Krepp. Måhända de unga damerna själva har valt att uppfatta sina namn på detta sätt och stavar sig så själva, men det är säkert lika troligt att det är massmedia som inte kollat så bra hur det ska vara.
 
Personligen tycker jag dubbelnamn med bindestreck är en klumpig och otymplig namnform, som skapar bisarra effekter i förlängningen när man t ex kunde vara född Key-Åberg och som gift bli fru Key-Åberg-Forssberg. Det verkar inte vara någon bra id? och på den punkten är jag helt ense med lagstiftarna bakom nanmlag 1982:670.
 
Men smaken är ju som baken, och visst har jag all respekt och förståelse för om du vill heta Bensch-Delchambre, och nog borde väl du kunna få heta så. Frågan är bara om en senare ättling till dig gifter sig med en Essen-Möller och deras barn med en Beck-Friis och deras barn med en Key-Åberg och om det är någon särskilt bra id? att man i det läget ska kunna heta Essen-Möller-Bensch-Delchambre-Beck-Friis-Key-Åberg i efternamn...
 
Men visst borde man väl kunna begränsa möjligheten till just dubbelnamn och att det inte skulle vara tillåtet att gå längre än så och trippla eller kvadruppla.
 
Fast just nu skulle du nog få nöja dig med att byta efternamn till Delchambre, ta Bensch som mellannamn i stället, och off the record stava det med bindestreck emellan. Jag tror ingen skulle protestera särskilt mycket mot bindestrecket...

2002-08-10, 20:31
Svar #2

Utloggad Fredrik Bensch

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 219
  • Senast inloggad: 2020-07-05, 14:32
    • Visa profil
Nej, dessvärre verkar det inte finnas någon möjlighet att bilda tilltänkt efternamn (såvida man inte vill ha det ena som mellannamn).
 
Jag antar således att det blir ett kategoriskt nej vid en eventuell ansökan, även om man skulle lyckas krysta fram en icke så oäven motivering till namnbytet ifråga?
 
Om fallet är som ovanstående situation företer sig, så känner jag mig nu upplyst om att det bara är att kasta pengarna i sjön, om man skulle översända en hemställan till Patent- och registreringsverket, då de tar ut 1800 kr i handläggningsavgift oavsett vad utslaget blir.

2002-08-10, 22:45
Svar #3

Utloggad Carl-Fredrik Hanzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1959
  • Senast inloggad: 2018-08-09, 16:27
    • Visa profil
Vad är det för fel på att ha det ena som mellannamn, om nu detta är den enda möjligheten? Du får förmodligen nej om du ansöker att ta ditt urspungliga förslag (med bindestreck och allt). Du heter ju officiellt båda namnen (även om det ena är ett mellannamn), och ingen kan hindra dig från att använda båda. Och inofficiellt kan du ju ändå (som Anders föreslog) använda bindestrecket, även om du inte kan få in det i några officiella papper, som pass, körkort etc. Och nästa generation kan ju också (tror jag) få det nya namnet, under förutsättning att man på något sätt får in det ena som mellannamn (fast det kräver nog några turer och skenmanövrar det också, är jag rädd)

2002-08-10, 23:21
Svar #4

Jonas Kuschner (Jonas)

Namnlagen finns att läsa här:
http://rixlex.riksdagen.se/htbin/thw?%24%7BHTML%7D=SFST_LST&%24%7BOOHTML%7D=SFST_DOK&%24%7BSNHTML%7D=SFST_ERR&%24%7BMAXPAGE%7D=26&%24%7BTRIPSHOW%7D=format%3DTHW&%24%7BBASE%7D=SFST&%24%7BFREETEXT%7D=Namnlag&BET=&RUB=&ORG=
 
De olika typer av namn som inte kan godkännas nämns i 12-13??. Det är kanske inte någon särskilt viktig fråga, men förbudet mot dubbelnamn är ju en ganska klåfingrig begränsning av människors frihet (namnlagstiftningen bjuder på fler exempel på detta). Att ha fyra-fem släktnamn kan kanske vara besvärligt, men det är väl knappast något som bör angå någon annan än namnbäraren.
 
Fredrik kan ju passa på, om han någon period är bosatt i något land med en mer liberal namnlagstiftning (t.ex. Storbritannien eller USA), att ändra sitt namn där och sedan återkomma med dubbelnamnet till Sverige.

2002-08-11, 02:43
Svar #5

Utloggad Dennis Johansson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 14
  • Senast inloggad: 2014-03-17, 22:56
    • Visa profil
Jag har en fråga för de mer juridiskt kunniga än vad jag är, eller så kanske jag bara inte kopplar innebörden. Se nedan klipp ur ?13 i namnlagen:  
 
13 ? Som efternamn, vare sig det är nybildat eller ej, får inte
godkännas namn som lätt kan förväxlas med
 
1. ett efternamn som någon annan enligt lag bär eller har rätt att bära.
 
Rent praktiskt: Jag funderar på att ändra mitt efternamn till ett gammalt släktnamn. Detta verkar inte helt lätt enligt gängse lag om namn. Jag har läst på PRV's hemsida och pratat med handläggare så pass många gånger att de känner igen med vid detta lag. Det namn jag skulle vilja ändra till har innehavare idag, så rent praktiskt skulle det då krävas ca 250 stycken godkännanden från dessa.
Hur kan man göra för att på något sätt hävda att man har rätt till namnet och få igenom en sådan ansökan?
 
Kontakta mig GÄRNA via e-mail eller här.
 
Tack på förhand!
 
mvh Dennis Johansson, Västerås

2002-08-11, 03:48
Svar #6

Utloggad Anders Pemer

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1662
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 16:22
    • Visa profil
    • www.pemer.net
Andreas Karlsson har skrivit i diskussionen Anbytarforum: Språk, ord och namn: Personnamn: Allmänt: Förlust av släktnamn om hur PRV och PBR arbetar rent formellt. Det man alltid kan sikta in sig på är att visa på synnerliga skäl för att få ta det namn man vill ha. Vad som sedan är synnerliga skäl är den stora nöten att knäcka...

2002-08-11, 09:36
Svar #7

Utloggad Fredrik Bensch

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 219
  • Senast inloggad: 2020-07-05, 14:32
    • Visa profil
Jag känner mig nödgad att tacka för alla informativa svar som vidgat inblicken en aning. Jag får fundera över hur jag skall göra.
 
/Fredrik Bensch

2002-08-11, 12:46
Svar #8

Utloggad Dennis Johansson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 14
  • Senast inloggad: 2014-03-17, 22:56
    • Visa profil
Anders!
 
Tack så mycket för informationen! Jag har lustläst detta forum för liknande information, men konstigt nog har inte mina sökningar fått någon träff på de relaterade sökord som kunnat stå att finna  
 
mvh Dennis Johansson
Västerås

2004-02-24, 23:15
Svar #9

Johnny Karlsson

Allt fler väljer att byta efternamn - men nu blir det dyrare.
 
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,437853,00.html
 
Johnny

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna