ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Antagande av utländskt klingande släktnamn  (läst 1471 gånger)

2005-06-17, 18:34
läst 1471 gånger

Utloggad Michael Lundholm

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 745
  • Senast inloggad: 2024-04-12, 11:39
  • https://lundholm.me
    • Visa profil
    • Släktforskning och personhistoria
I samband med att jag studerat individer som antagit namnet Fortmejer har jag noterat att någon utländsk anknytning inte har kunnat beläggas. Istället verkar antagande av namnet skett i samband med att personerna etablerat sig i ett yrke (ryttare, gruvarbetare). I minst ett fall verkar det också bland sentida ättlingar frodats en myt om att släkten skulle härstamma från utlandet.
 
Sten Carlsson noterar i sin studie Släkten Steffenburg i Sundborn - från Schwaben eller Ekolsund? i Studier tillägnade Hans Gillingstam, 1989, ungefär samma sak ang släkten Steffenburg. Namnet verkar vara en avledning av Staffansson, kommit till i samband med en gesällvandring och inte alls bero på släktskap med den tyska släkten Schenk von Stauffenberg vilket många i den svenska släkten trott.
 
Jag tror att det här är ett inte helt ovanligt fenomen men skulle gärna vilja bli tippsad om ytterligare exempel.
//Michael Lundholm

2005-06-17, 20:35
Svar #1

Utloggad Carl-Fredrik Hanzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1959
  • Senast inloggad: 2018-08-09, 16:27
    • Visa profil
Två grenar av vårt släkt (Hanzon) antog i slutet av 1800-talet namnet Bernstone, som ju i högsta grad klingar utländskt (brittiskt), trots att något utländskt påbrå inte fanns, åtminstone inte på närmare håll. De båda namntagarnas styvmor kom däremot från Danmark (Jespersen), men barnen i detta äktenskap; halvsyskon till bröderna B. behöll namnet Hanzon, däribland Britt Mogårds och Uppsalakonstnären Staffan Östlunds mor Tora, sedemera gift Östlund och Lundblad, och vinexperten Mats Hanzons farfar (de var f.ö. tvillingar).
 
Andra släktmedlemmar har tagit namnet Bremer, vilket ju har en omisskännlig tysk klang. Någon närmare tysk anknytning lyser i likhet med brittisk d:o emellertid med sin frånvaro.

2005-06-17, 23:05
Svar #2

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11058
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 11:36
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Ett annat exempel kan väl vara släkten Widinghoff, härstammande från häradsskrivaren Sven Bengtsson, född ca 1650 i Vidingstorp, Kisa sn. Släkten finns bl a beskriven här. Den länk som ligger i min inledning fungerar men det är svårt att ta sig fram. Lägger därför in en ny här. Rulla därefter ner två inlägg så kommer det avsedda.
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2005-06-18, 10:26
Svar #3

Utloggad Per Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1827
  • Senast inloggad: 2022-09-04, 21:36
    • Visa profil
Smeden och smedsonen Johan Kruslock, född i Dunker (D) 1853, uppvuxen och verksam i Husby-Rekrne och Eskilstuna, piffade upp sitt namn (som väl redan var ganska piffigt) till Kreutzlock. Även hans barn bar detta namn, men nu tycks det vara försvunnet, åtminstone ur telefonkatalogen.
 
Per Thorsell.

2005-06-18, 11:03
Svar #4

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
En släkting till mig bytte på 1920-talet bort sitt Carlsson till Wulfherz, men hon gifte sig sedan med en tysk, så några Wulfherz av den släkten lär det inte finnas.

2005-06-19, 09:10
Svar #5

Utloggad Michael Lundholm

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 745
  • Senast inloggad: 2024-04-12, 11:39
  • https://lundholm.me
    • Visa profil
    • Släktforskning och personhistoria
Jag noterar med intresse tacksamt de exempel som presenterats. Hoppas det kommer fler. Ang Kreutzlock så levererar sökning i Eniro dock en handfull sådana så namnet finns kvar.
//Michael Lundholm

2005-06-19, 18:17
Svar #6

Utloggad Per Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1827
  • Senast inloggad: 2022-09-04, 21:36
    • Visa profil
Ja, jag förhastade mig. Det jag borde ha skrivit var, att namnet inte finns kvar i Eskilstuna. Övriga världen skall väl också räknas.
 
Det är ju fullt möjligt, att de nu aktuella är samma släkt.
 
Per Thorsell.

2011-09-04, 21:01
Svar #7

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 13:06
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Är den första supermodellen i världen svenskfödda Lisa Bernstone (gift med Fernand Fonssagrives och Irving Penn och mor till deras barn) av den ovannämnda Bernstone-släkten? (se http://sv.wikipedia.org/wiki/Lisa_Fonssagrives och http://en.wikipedia.org/wiki/Lisa_Fonssagrives)
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna