ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Soldatnamn på 1600-talet  (läst 5247 gånger)

2001-06-21, 10:49
läst 5247 gånger

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11058
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 11:36
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Vid arbete med serien Rullor -1723, har jag i  Rulla 1645:26, (kort KO1881, 1/5) funnit en lista över soldater som övervägande ej benämns på sedvanligt sätt, ex Jon Svensson i Valla eller dylikt. Det ser här ut som om alla - med ett undantag - har någon typ av soldatnamn.  Själv har jag aldrig träffat på företeelsen - alltså att så många har soldatnamn - så tidigt. Skulle vara intressant att ta del av andras erfarenheter.
(OBS!! Har ej lagt ned mycket arbete på nedanstående avskrift då det i första hand var fenomenet jag vill diskutera. Ovanstående källhänvisning gör det möjligt för var och en att läsöva på egen hand)
 
Lissta eller Rull uppå Dee Soldater .... Leutnampten Wälb:ne Carl Schedingh .....
Anno 1645
 
Hindrick Hytgenbergh
Anders Persson Baus
Erik Eriksson Kårt
Gunnar Olufson Rask
Nils Eskilsson Russ
Jon Andersson Bälg
 
Hans Gyhlen
Jon Nilsson Sågare
Nils Jansson Börk
Abraham Karlsson Esping
Hindrick Hindricksson Böörk
Daniel Persson Knas
 
Påfuel Jönsson Loo
Lars Larsson Raflut
Jon Persson Knös
Bengt Andersson Qvilling
Nils Jansson Swan
Jöns Mårtensson i Herna
 
Anders Andersson Kämpe
Lars Jockum Håger
Jahan Jahansson Krand
Raal Begtsson Dureman
Lars Persson Skute
Hans Casparsson Kåt
 
Lars Halvardsson Ringh
 
(Undertecknat) Carolus von Scheidingh Mp (= manu propia-symbolen)
Vid en hastig koll i EÄ ser det ut som om Car von Scheiding 1/2 1645 blev löjtnant vid livgardet. Herna, kan väl vara Herna, Hycklinge sn, Östgl.
Vänligen,
Olle Elm

2001-07-11, 11:52
Svar #1

Jennie Wikander

Hej!
Slank in på ett bananskal och fick se ditt inlägg. Jag undrar om du vet om efternamnet Rask är vanligt. Jag söker just nu efter min farfars farfars farfar Pär eller Petter Rask, född 1787. Vet att han vid 27 års ålder var husar över Vena by i Småland. Såg att det fanns en Gunnar Olufsson Rask med i listan. Kan de vara släkt?
MVH Jennie

2001-07-12, 09:19
Svar #2

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Hej Jennie!
Nej, det är knappast troligt att din Rask, om man enbart utgår ifrån soldatnamnet, var släkt med soldaten ifrån 1600-talet. Soldatnamnet Rask var mycket vanligt och karaktären av soldatsläktnamn uppstod  i mitten av 1800-talet (med viss reservation) då barnen till soldater behöll faderns namn som ett släktnamn. Tidigare hade de istället tilldelats patronymikon som var gängse tradition bland övrig allmoge.  
Under medeltid och i vissa fall ända fram tilll början av 1700-talet kunde  allmogesläkter bära s.k. tillnamn, ex. Hane, Skalle, Finne, Galle, Hulte etc som kunde gå i arv flera generationer. Vissa svenska adelsläkter bar även dessa tillnamn som övergick till fasta släktnamn, ex. Bonde, Sture, Duse. Dock innebär det inte att alla bärare av ett tillnamn är släkt! Ett geografisk snävt lokaliserat område där tillnamnet dyker upp kan dock ge antaganden om detta.
Tillnamn kan ibland även dyka upp hos soldater. De kan föras vidare i mer än ett släktled, likasom att de enbart finns för en generation, ett soldatnamn - precis som i Olles lista ovan.  
Har även sett en del enstaka soldatnamn på 1600-talet, men inte en fullständig förteckning som i Olles fall. Mycket intressant.  
Mvh Niclas R.

2001-07-19, 09:02
Svar #3

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11058
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 11:36
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Bland alla namn som finns i rullor och roul för Östergötland under 1630-1640 talet har jag fastnat för följande:
Ryttaren/sventjänaren Suarte Sven i Bårstad, Rogslösa sn, Dals hd, Östgl, n 1641-1645. (Möjligen kan det röra sig om två personer då en Suarte Sven i Bårstad anges död i 1643 års rulla).
Det intressanta är att han konsekvent anges på detta sätt. Han är också ensam bland ryttarna att benämnas på detta sätt.
En inhys Suarte Håkan i Sjögestad, Vreta sn, Gullbergs hd, nämns 1643-44 (mtl).
Bland förlamade utlefwe gubbar och Knektar i Västerlösa (1639 roul) nämns en Jöns Baarhufwud.
Vänligen,
Olle Elm

2002-03-03, 12:52
Svar #4

Lotta Nordin (Lotta)

Angående soldatnamn på 1600-talet, så hittade jag följande i Jönköpings rådstugurätts protokoll 1642 23/5 (med reservation för ev felläsningar):
 
Rolla
Uppå kronans och Jönköpings stads båtsmän, eller bössesköttar vilke äro avreste här ifrån Jönköping till Admiralitetet i Stockholm den 24 maj 1642.
RM: Per Jonsson Stilla 1
Lars Svensson Lustig 1
Hans Olofsson Giöch 1
Anders Håkansson Årre 1
Mats Larsson Grot 1
Sven Larsson 1
Björn Larsson Gadd 1
Knut Håkansson 1
Klemmet Eriksson Duva 1
Nils Larsson Brims 1
Summa 10
RM: Nils Persson Jerpe 1
Carl Ingemarsson Humbla 1
Harald Larsson Båck 1
Olof Björnsson Springare 1
Måns Jönsson Höök 1
Göstaf Håkansson(?) -?- 1
Göstaf Andersson Menlös 1
Bengt Börsson i stället för Christiern Jute som rymde
Holl Jon i stället för Hans Persson
Håkan Persson Borre 1
Summa 10
RM: Håkan Håkansson Flygare 1
Anders Björsson Gubbe 1
Bengt Olsson Räv 1
Bengt Persson Budd 1
Anders Nilsson Falk 1
Haral Påvelsson Nodig(Modig?) 1
Klemmet Jonsson Skarp 1
Nils Larsson Ulf är hemma finnandes sjuk
Summa 8  
Äre i Stockholm finnandes (sista gruppen)
Summa bössesköttare 28 man
 
Mvh//
Lotta

2002-03-03, 17:21
Svar #5

Utloggad Sture Torikka

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 732
  • Senast inloggad: 2015-10-05, 17:40
    • Visa profil
Angående tidiga soldatnamn så har jag vid olika tillfällen från Tornedalskt håll ibland stött på dylika långt före 1695, ibland faktiskt redan under 1620- och 1630-talet. Ibland kan man konstatera att det uppenbarligen rör sig om epitet eller öknamn, vilka skrivaren har uppfattat såsom ett efternamn. Några gånger är det faktiskt fråga om finska gårdsnamn vilka har anpassats in såsom efternamn till knekten.
I rullor över tornedalsknektar från bl a 1671 och 1672 förekommer det väldigt många soldatnamn, vilka därefter inte förekommer igen. Jag har dem inte nu precis framför mig, men jag erinrar bl a följande soldatnamn: Biörn, Tollius, Hemplöös, Komppa, Nyman, Mölnare, Orre, Bäsk, Tolch, Kexis, Mansijk, Tulkij, Wind, Rolig, Frisk och Ståck m fl.
 
Ämnet är onekligen intressant.
 
Sture Torikka, Luleå

2004-09-09, 20:08
Svar #6

Rolf Ek

I Gäsene härad, Västergötland, har jag ett par  
exempel på anor födda runt 1680 som i  
dödboken  
fått antecknat föräldrar där fadern inte anges  
med patronymikon utan namn som Romberg  
eller  
Fägerberg.
 
Det behöver förstås inte vara soldatnamn,  
men är  
det möjligt? Och är det värt att leta efter dem i  
militära rullor?
 
Annars har jag från Västergötland  
erfarenheten  
att de första soldaterna som anges med  
soldatnamn  
i generalmönsterrullorna är de som började  
vid  
nyuppsättningen av regementena 1714.

2004-11-30, 14:44
Svar #7

Birgitta Ohlsson

Jag har en svår fråga. Ett tillnamn som man fick som tex ryttare, användes detta tillnamn även av ryttarens barn i officiella sammanhang? Detta gäller under 1600-talet?
 
Mvh
 
Birgitta

2004-11-30, 21:34
Svar #8

Utloggad Björn Engström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Senast inloggad: 2019-10-07, 10:24
    • Visa profil
Åtminstone i Dalarna var det inte ovanligt att soldatnamnen blev gårdsnamn. Hur och varför just det namnet blev kvar som gårdsnamn kan så efteråt diskuteras. Men det verkar vara den som byggde gården som gav upphov till gårdsnamnet. Själv är mitt egentliga gåprdsnamn Svala som kommer från en soldat Svala som dör omkring på 1660, om inte det har ännu äldre ursprung.  
Ryttarna verkar dock sällan ha soldatnamnen antecknade. Till Svärdsjö kommer en ryttare (möjligen från Finland) och blir måg i en gård på slutet av 1600-talet. Gårdsnamnet blev Ryttars som fortfarande är i bruk.
 
Hälsningar
Björn Engström

2010-04-13, 08:41
Svar #9

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11058
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 11:36
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Anno 1669 begravs en soldat från Håknarpsstugan i Ölmstad sn vilken har ett intressant tillnamn.

(Källa: Ölmstad C:1, sid 13)
Någon som sett ordet förut?
Vänligen,
Olle Elm
Vänligen,
Olle Elm

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna