ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Olika efternamn på barnen ?  (läst 779 gånger)

2006-03-25, 07:30
läst 779 gånger

Mattias Persson

Hej
Min anfader hette Abraham Samuelsson hans döttrar hette Samuelsson i efternamn medans hans döttrar hette Abrahamsson. Hans ena dotter har alltid skrivit sig som Abrahamsson.
Detta fenomen är jag inte ensam om att ha upptäckt, då jag fått en fråga från annat håll om samma fenomen (fast på andra personer) och nu senast i onsdags på en släktforskar utbildning på Landsarkivet, dock kunde vi inte få något svar på varför sönerna och döttrarna fått olika namn.
Är det någon här som vet varför eller som har hittat samma fenomen?
 
Mvh Mattias

2006-03-25, 08:54
Svar #1

Utloggad Nils Hård af Segerstad

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1652
  • Senast inloggad: 2024-04-21, 10:13
    • Visa profil
Det var väl en brytningstid i slutet av 1800-talet,när Anders Perssons barn inte självklart kallade sig Andersson och Andersdotter utan Persson.
Ibland blev resultatet att vissa barn kallade sig Persson och andra Andersson (-dotter) i detta exempel.

2006-03-25, 12:50
Svar #2

Utloggad Jan-Christer Strahlert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1111
  • Senast inloggad: 2015-01-12, 17:43
    • Visa profil
    • hem.bredband.net/strjan/
Hej Mattias
Även jag har stött på detta i min forskning.
En bror till min morfar hette Karl Aron Petersson. Hans söner tog Karlsson som patronymikon, medan döttrarna hette Petersson. Alla barnen födda i slutet av 1800-talet fram till i början av 1900-talet.
Jan-Christer

2006-03-25, 13:02
Svar #3

Eivor Andersson (Ema)

Hej,
 
Min morfar och hans bröder kallade sig 3 olika efternamn.
Morfarsfar hette Johannes Persson och 1 son kallade sig Persson några kallade sig Johansson och 1 bror tog namnet Kram?r efter en familj han hyrde hos i Göteborg.
De föddes också i slutet av 1800-talet.
 
Det kan bli problem när man släktforskar om man inte känner till det.
 
Hälsningar Eivor

2006-03-25, 18:24
Svar #4

Utloggad Anna Jacobson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 175
  • Senast inloggad: 2022-05-29, 13:21
    • Visa profil
Hej
 
Jag har ett exempel i min släkt där barnen (till samma mor och far) kom i två kullar med ca 10 år emellan kring 1850. De 2 första använde patronymikon och de 3 senare använde samma efternamn som far sin. Till saken hör att i Västerhaninge som är församlingen det handlar om har jag noterat en skarp gräns kring 1850 mellan patronymikon och efternamn.
 
/Anna Jacobson

2006-03-25, 22:30
Svar #5

Ann Lindgren

Min fff var gift och hade 5 barn i första giftet
och 3 i andra giftet. De 3 äldsta barnen hette Larsson i efternamn och de 5 yngsta Persson, oberoende av kön. När modern dog tog alltså de 2 yngsta barnen samma efternamn som sina halvsyskon.
De var födda mellan 1894 och 1920.
 
Ann

2006-03-25, 22:47
Svar #6

Lennart Andersson

En intressant fråga i sammanhanget är när övergången från patronymikon till familjenamn skedde i olika delar av landet. Förmodligen finns det skillnader mellan land och stad men hur är det mellan olika landsdelar? I mina skånska församlingar skedde övergången i början av 1900-talet.
 
Lennart Andersson

2006-03-26, 21:57
Svar #7

Emma Ingelsson Alkbring (Emmaia)

Precis övergången till familjenamn skedde vid 1900 i Vilhelmina. Jag har inte koll på exakt när. Min ffff hette Ingel Hansson och hade 10 barn de första med Ingelsson som efternamn med också några Hansson. Jag vet detta för att en bror till min farfar berättat detta och även presenterat mig för en av sina kusiner (på manssidan). Kusinen hette Hansson.

2006-03-27, 08:59
Svar #8

Mattias Persson

Det var också min första tanke, att barnen var födda före eller efter övergången, men det stämde inte alls när jag tittade på deras födelsedata. dom föddes och fick namn enligt följande:
1880 son Abrahamsson
1883 son Abrahamsson
1885 dotter Samuelsson
1890 son Abrahamsson
1892 dotter Samuelsson
1894 son Abrahamsson
1897 dotter Samuelsson
 
Mvh Mattias

2006-03-27, 15:59
Svar #9

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
På bild #18882 i porträttfynd finns fyra avporträtterade kvinnor, som alla kallar sig Persson, som sin far Olof Persson. Sonen däremot kallar sig Olsson.
 
Kan det ha att göra med att skulle nu kvinnorna ändå ta ett sonnamn, som efternamn kändes det naturligare att ta det lite mer neutrala farfars-namnet, medan för sonen kändes det riktigare att kalla sig Olofsson, vilket han ju var, olofs son.
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2006-03-28, 09:39
Svar #10

Utloggad Britt Börjesson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 396
  • Senast inloggad: 2023-08-30, 20:33
    • Visa profil
I alla fall i min familj så är det rörigt. Min nordhalländske farfars far hette Börje August Andreasson.  
Alla brev till honom som finns bevarade är adresserade till Aug. Andreasson,  eller Gust. I dödsannonsen står det August.  
 
Hans äldste son lämnade Sverige under namnet Börjesson, men kallade sig snart Anderson i USA. Följande två söner emigrerade också, och använde Burgeson som efternamn i USA.
Dottern skrev under bouppteckning här hemma i mitten på 20-talet med namnet Börjesdotter. Ett halvår senare skriver hon sig som Börjesson.
Farfar hette Börjesson, och jag heter Börjesson.  
Efter någon som egentligen hette August.
 
Det är nog ingen större mening med att försöka hitta någon logik. Det var rörigt, men det var så det var.
Hälsningar,
Britt

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna