ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Setter- och Zetter-  (läst 2827 gånger)

1999-03-16, 00:51
läst 2827 gånger

Maria Setterbom

Jag undrar över vad ordet Setter som man finner i t.ex Setterblad, Zetterlind eller som i mitt fall Setterbom betyder eller var det kommer ifrån. Jag har funnit att det var ett båtsmansnamn i mitten av 1800talet i Östergötland, men jag vet också att  min ff ff far, f.1797 i Falköping bar det namnet.  Jag har just börjat forska i min släkt, och all information är av intresse, då min släkt är mycket liten
Maria Setterbom

1999-07-08, 01:26
Svar #1

Egon Bosved

Hej, Maria!
 
Min fm mf far, Per Persson, tog plats på Roo säteri  i Västergötland. När han blev befordrad till inspektor kallade han sig Petter Zetterman.
 
Jag har alltid tänkt mig att han tog namnet när han blev en 'säterman'.  
 
För några år sedan fann jag en lavbevuxen gravsten på Norra Lundby kyrkogård där jag trodde mig skönja ett 'Z'. Tvätt avslöjade att där förvisso vilade Johan Zetterman, min fm mf. Han hade varit smed. Kanske för att han som ung lärt sig att sko hästar?

1999-07-08, 13:11
Svar #2

Utloggad Stig-Ove Wisberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 867
  • Senast inloggad: 2016-04-06, 07:45
    • Visa profil
    • wisberg.se
Tittade som hastigast i Svensk Etymologist ordbok där följande går att läsa under säter.
Av ortnamn, som innehålla säter, komma familjenamn på Setter-, Sät(t)er-, Zetter- o. Zätter- ävensom Zethreus (efter Sätra i Nke).

2000-01-18, 13:57
Svar #3

Terese Magnusson

Har själv en båtsman i släkten som hette Satterbom. Vad jag förstår har han fått sitt namn efter Satterstads ägor i Häradshammars socken i Östergötland.Han levde där under 1800-talet och man kan se att namnet stavas olika, ibland står det Zetterbom och ibland Setterbom. Vad jag vet finns namnet inte kvar i släkten utan ärvdes av nästkommande båtsman i torpet.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna