ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Oäkta barn -patronymikon?  (läst 1565 gånger)

2006-07-29, 15:40
läst 1565 gånger

Utloggad Ingvar Eriksson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 51
  • Senast inloggad: 2012-04-18, 17:47
    • Visa profil
Hej!
 
S k oäkta barn skapar frustration bland släktforskare. Tänkte emellertid inte spörja om hur man tar sig förbi vägs ände.  
Det jag har funderat över är om herrar pastorer
hade någon sorts princip när man gav dessa faderlösa ett patronymikon.
Är det en yrkeshemlighet man tog med sig i graven?
I födelseboken ingen uppgiven fader; i de tidigaste hfl endast förnamn. Det är först när man lämnar hemmet som man får sig tilldelat
farsnamn.
 
Vet ngn?
 
Mvh
 
Ingvar Eriksson
ulling@swipnet.se

2006-07-30, 00:10
Svar #1

Utloggad Ingela Martenius

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1489
  • Senast inloggad: 2013-10-25, 18:20
    • Visa profil
Det var väl inte så ovanligt att patronymikon bildades på namnet av den man som ansågs vara far till barnet.
Folk var ju inte dummare då än nu - och man var (minst) lika snabb med att lägga märke till vilka det var som var intresserade av varandra. Om det sedan kom upp i rätten och mannen lyckades svära sig fri - folk hade ändå rätt klart för sig hur det låg till. Och även prästen verkar oftast ha varit klart medveten om vem som egentligen var far även om han inte kunde skriva in det i kyrkoboken utan ett erkännande.
 
Ingela

2006-07-30, 00:18
Svar #2

Utloggad Åke Tilander

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 480
  • Senast inloggad: 2018-09-18, 06:07
    • Visa profil
Jag tror inte att prästerna hade något att göra med tilldelningen av patronymikon till oäkta barn. När det blev aktuellt för dem att skriva in namnet i Hfl första gången frågade de helt enkelt personen om hans / hennes namn och skrev in det de sa att de hette. Under uppväxten, alltså långt innan prästerna skrev in patronymikonet första gången, hade det säkert skett en fast etablering bland släkten av vad personen hette.
 
Detta innebär att det gick till på olika sätt vid olika tillfällen. På senare tid har jag jobbat med 2 oäkta barn.
 
1. I första fallet får barnet ett patronymikon (ovanligt) som troligen härrör från den biologiske fadern. Det finns i varje fall ingen i moderns släkt eller närhet med det namnet.
 
2. I andra fallet får barnet det som är styvfaderns släktnamn. Styvfadern är med största sannolikhet inte fader till barnet, utan kommer in i bilden först senare. Inget patronymikon finns dokumenterat före det att barnet fått styvfaderns namn.
 
Men det finns förstås andra sätt att namnge dessa barn. Här två andra vanliga:
 
3. Barnets namn bildas på moderns patronymikon, dvs hette modern Andersdotter får barnet heta Andersdotter eller Andersson.
 
4. Barnet får överta morfaderns patronymikon. Hette morfadern Anders Olsson. Får barnet heta Olsson eller Olsdotter.
 
Varianterna 3 och 4 användes nog i första hand när modern inte ville tala om vem fadern var (eller inte visste) och det inte var allmänt känt vem han var.
 
Ovanstående är bara några exempel. Det kan nog finnas åtskilliga fler varianter.

2006-07-30, 21:47
Svar #3

Utloggad Ingela Martenius

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1489
  • Senast inloggad: 2013-10-25, 18:20
    • Visa profil
Tvivlar på att gamla tiders präster frågade så särskilt mycket, de skrev in vad de själva tyckte. Vilket väl visas av den mängd bevisligen helt felaktiga uppgifter som skrevs in, som folk uppenbarligen kämpar i åratal för att få rättade.
 
Det är riktigt att en variant var att morfadern fick släppa till sitt namn för att bilda ett patronymikon för sitt barnbarn ibland, men det är oftast fram emot mitten av 1800-talet när prästerna ändå började omvandla patronymikon till efternamn.
Morfaderns patronymikon tror jag knappast att det är frågan om. Det är mycket sannolikare ett fall av vi tror vi vet vem fadern är - med så få förnamn som var i bruk var det ju inte ovanligt att en måg hade samma förnamn som morfaderns far - vilket självklart gällde även när mannen inte var gift med dottern.
Ja, det resonemanget gäller ju naturligtvis även när man tror att det är morfaderns förnamn man bildat patronymikon på - jag har åtskillga kvinnor som är gifta med män som har samma förnamn som kvinnornas fäder.
 
Det finns ytterligare en variant, tämligen ovanlig. Och det är att barnet får ett metronymikon (obs formen - inte matr-), alltså ett modersnamn. Efter medeltiden är det mycket ovanligt, men förekommer.
 
Att ett barn får använda styvfaderns familjenamn är inte alls ovanligt - med tanke på att det bara var att lägga sig till med ett efternamn så hade det ju varit svårt att hindra.
 
Man kan knappast säga att prästerna skrev in ett etablerat namn - för barn användes inte hela namnet. Första gången hela namnet användes var för de allra flesta förmodligen vid konfirmationen; även om det fanns präster som tidigt skrev in hela namnet i Hfl. Men det var alltså inte så barnen omtalades.
 
När det gäller patronymikon är stalltipset alltså framförallt den man som anses vara far till barnet. På en väl distanserad andraplats kommer moderns patronymikon, alltså morfaderns förnamn.
 
Ingela

2006-07-30, 21:52
Svar #4

Utloggad Ingela Martenius

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1489
  • Senast inloggad: 2013-10-25, 18:20
    • Visa profil
Att prästerna ofta hade väl reda på sig - och gjorde en annan bedömning än tingsrätten - visas av att det kan finnas utdömt kyrkoböter och kyrkoplikt just för oäkta fäder, trots att tingsrätten friat mannen och det fortfarande står fader okänd i kyrkoboken.
 
Ingela

2007-04-22, 11:08
Svar #5

Arne Åkergren

Har en fråga ?
Kan jag lita på att ett gammalt släktnamn är patronymikon? Grunden för detta är ett gammalt kuvert av lumppapper med följande innehåll:
Malmstenska släkttaflan
Uppräkning av adliga personer från 1682 till 1823.
På baksidan finns följande text.
Brukspatronen N.F.Malmsten (den siste af adlige ätten Malmsten)hade en son, som var betjent, och kallade sig vid fadrens namn samt hade en son:
handtlangareförmannen arclimästaren vid Svea Artilleri Carl Henric Malmsten som dog i koleran i Sthlm 1834 och var gift med o.s.v.
 
Jag kan ej hitta sonen till N.F.Malmsten i några handlingar. Men denna son är troligen fader till Carl Henric M.
I födelseboken för Carl Henric finns endast modern inskriven, samt dopvittnet B.M. Mar. Malmsten m. fl.
 
Betyder B.M. barnmorska?
 
Hur söka vidare ?
 
MVH
Arne

2007-04-23, 08:27
Svar #6

Bo Olsson

Jag har en ana som heter Karlsson. Han är född i slutet på 1700-talet. I domböckerna står det att fadern är okänd och likadant i födelseboken. Kan man anta att hans far hette Karl. Morfadern hette inte Karl i alla fall, så modern måste ju har fått namnet Karl från någon annan.
 
MVH
 
Bo Olsson

2010-09-16, 16:35
Svar #7

Utloggad Ingvar Eriksson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 51
  • Senast inloggad: 2012-04-18, 17:47
    • Visa profil
Hej!
Vill sent omsider inte så lite generad tacka alla som deltog i diskussionen
om hur patronymikon konstruerades.Begrep inte att frågan landade under denna rubrik och att den gav upphov till en så intressant debatt. Har alltså inte
läst Era inlägg förrän nu!! TACK!
Tror att många haft glädje av Era klargöranden
 
Har provat de olika alternativen på mitt fall och tror att alternativet är
att många visste men att man inte önskade dokumentera.  
 
När jag nu började rota i frågan igen hittade jag emellertid en notis i SCB-utdraget.
Där står DNr 2771/85. Vad syftar detta på ? Ville någon hjälpa mig?
 
Mvh
Ingvar Eriksson
ulling@swipnet.se

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna