ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hur fick barn sina efternamn på 1930- och 1950-talet?  (läst 627 gånger)

2006-12-01, 14:31
läst 627 gånger

Ulrika F Jansson

Har några hittills okända anor som jag håller på utforskar, lite släktforskning i nutid -30 till -50 talet. Det som gör mig förbryllad är efternamnen. X föds 1930 som oäkta till två unga föräldrar och får sitt efternamn efter modern (ett vanligt sonnamn). Fadern har ett mera ovanligt efternamn. Sen vet vi inte så mycket mera än att X får två oäkta barn -54 och -58 med samma kvinna, och de två barnen får efternamn efter sin far.  
 
Någon som vet hur det såg ut vid den tiden, eller som vet vart jag kan ta reda på det här?

2006-12-01, 21:51
Svar #1

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
oäkta barn, alltså födda utanför äktenskapet fick moderns namn i normalfallet. Jag tror att de kunde få faderns namn efter ansökan om han ville det.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna