http://sv.wikipedia.org/wiki/Namnlagen http://www.prv.se/sv/Personnamn/ Ny namnlag som förenklar
Den 1 januari 2015 kan namnlagen komma att förändras. Kort sammanfattat innebär det flera förenklingar för personer som går i namnbytartankar; det ska bli fritt att byta till ett efternamn som bärs av minst 2000 personer, det kommer att bli möjligt att ha dubbla efternamn och Skatteverket är den myndighet som hanterar samtliga namnfrågor.
/Stina Lilja, Press och PR-ansvarig på PRV
Tillägg den 25 mars 2014: Det är justitiedepartementet som arbetar med lagstiftningsärendet. I går kungjorde Regeringen en lista över planerade propositioner första halvåret 2014. Eftersom namnlagsärendet inte finns med där kan man inte räkna med ett ikraftträdande 1 januari 2015 utan allra tidigast 1 juli 2015. Eftersom det är val i höst är det inte otänkbart med ytterligare fördröjningar.
http://prvbloggen.se/2014/03/24/ny-namnlag-som-forenklar/ http://www.prv.se/sv/Om-oss/Press/Pressmeddelanden/Ny-namnlag-pa-forslag/ http://www.skatteverket.se/privat/folkbokforing/namn.4.18e1b10334ebe8bc80004083. html
-------------------------------------------
Efternamn som består av faderns eller moderns förnamn med tillägg av -son eller -dotter får i dag bildas bara om det finns särskilda skäl. Kommittén föreslår att föräldrar ska ha en ovillkorlig rätt att ge sina barn son- eller dotternamn. Även vuxna ska utan behovsprövning kunna byta till ett efternamn som är bildat på något av föräldrarnas förnamn.
Källa:
http://www.dn.se/debatt/ny-namnlag-ger-storre-frihet-att-valja-efternamn/ -----------------------------------------
Namnlagskommitténs arbete är avslutat
Namnlagskommittén presenterar idag sitt förslag på ny namnlag, genom artikel på DN Debatt. Här finns betänkandet att läsa i sin helhet också (del 1, pdf) (del 2, pdf)
Sedan 2010 har jag representerat Miljöpartiet i den parlamentariska kommittén, i kraft av att när jag blev utsedd var ordförande i RFSL Ungdom och att frågan om könskonträra namn var viktig att bevaka.
Vårt uppdrag var att balansera samhällets behov av långsiktighet i namnskicket med den enskildes rätt att själv välja namn och ta det den önskar. Jag tycker att förslaget är bra i stort, även om jag hade önskat att vi kommit längre i vissa frågor.
Några av de saker som gör saker bättre: de vanligaste drygt 400 efternamnen kommer vemsomhelst kunna ta på vilket sätt de vill. Det gäller de namn som fler än 2000 personer bär. Möjligheten att ta patro- och metronymikon, till exempel Stefansson eller Lenasdotter (baserat på ens förälders förnamn) införs, hittills har det bara kunnat ske som undantag. Det ska man kunna ta även som vuxen.
Mellannamnen försvinner (alltså det som ibland tros vara ett extra efternamn, till exempel om man vill spara sitt barndomsnamn efter giftermål), och istället införs dubbla efternamn. Det har skapat mycket frustration att två personer som gifter sig inte kunnat behålla bådas efternamn i samma ordning, och att det inte har kunnat föras vidare till barn. De nya dubbelnamnen kommer kunna ha bindesstreck emellan eller inte, och dubbelnamnen får bara bestå av två led som var för sig kan fungera som efternamn. (Af och von ingår alltså inte i den här bestämmelsen.) Den som idag har ett mellannamn kan behålla det eller göra om det till ett efternamn.
När två personer gifter sig kommer även namn från tidigare äktenskap kunna bäras in i det nya äktenskapet. Det har inte tidigare varit möjligt (förutom för barnen), men om man har fått ett namn genom äktenskap ska man alltså kunna behålla det och förfoga över det som sitt eget. Fullt rimligt tycker jag. Dessutom ändras kravet på att makar måste välja vilket av de två efternamnen de ska ta, om de ska ta ett gemensamt namn. Ny norm kommer vara att när två personer gifter händer ingenting om man inte anmäler det.
I fråga om efternamn kodifieras praxis så att prefix inte kan tas som del av ett efternamn. Detta har jag vänt mig emot under utredningens gång, och menat att af, von mm. borde kunna tas av vemsomhelst. Samtidigt skulle möjligheten att ta prefix till sitt efternamn också öppna upp för bredvid, mellan och under, vilket kanske inte heller vore bra för namnskicket i sin helhet.
När det gäller förnamn kommer alla namn kunna bytas bort, så har det inte varit tidigare. Detta kommer ske kostnadsfritt. Kring förnamnen finns det flera kriterier som ska uppfyllas för att en ska kunna ta det namnet: det ska inte väcka anstöt, inte skapa obehag hos bäraren, och inte heller av annan anledning vara uppenbart olämpligt som förnamn. Kriteriet om att inte skapa obehag hos bäraren har varit det som tidigare hindrat transpersoner att ta det namn de själva önskar (som går på tvärs med juridisk könsidentitet). Det har också hindrat icke-transidentifierade personer att ta namn som inte är kategoriserat till ens juridiska kön. De här bestämmelserna har funnits kvar men blivit verkningslösa efter att enskilda personer drivit juridiska processer för att få ta det namn de vill.
Här föreslås en stärkt individrätt, där obehag ändras till väsentligt obehag, och därmed kommer praxis kunna fortsätta vara som det varit. Minderårigas rätt att ta könskonträra namn är inte behandlad i utredningen, eller snarare: ingen förändring föreslås. Även där har en person fått rätt att ta det namn den önskar, och om man för fram särskilda skäl för detta bör det även framåt vara möjligt, men detta bör då vara ett beslut som barn och vårdnadshavare fattar tillsammans. Vårdnadshavare kommer inte heller framgent kunna ge sina barn namn som man kan anta de kommer få utstå kränkningar för, och det är ju i stort bra och rimligt - så länge transungdomar kan få ett undantag.
När det gäller byte av förnamn kommer det framåt bara vara en myndighet som hanterar namnändringar - Skatteverket - och språklig expertis kommer vara involverad i större utsträckning. Detta lär innebära att vissa namn som kunnat tas idag inte kommer kunna tas framöver. Samtidigt kommer det innebära en tydligare praxis, där det idag rått otydlighet och godtycke.
Jag tycker vi hade kunnat gå längre kring friheten att ta efternamn. I relation till andra nordiska länder är skydd för namn med färre än 2000 bärare avvikande - där är gränserna satta lägre. Jag tycker att en gräns på 1000 bärare hade varit mer rimligt. Sannolikheten för släktskap med 1998 andra personer är rätt låg och därför tycker jag de namnen inte har en lika stark identitetsmarkör.
Men generellt sett: en liberaliserad namnlag med ökad frihet för den enskilda och en förstärkning av transpersoners rätt till sitt eget namn. Nu hoppas jag bara att frågans vidare behandling inte ändrar för många av förslagen (utom de jag själv ställer mig skeptisk till). Att sitta i den här parlamentariska utredningen har varit riktigt roligt, och en chans att sätta sig in i en viktig och vardagsnära fråga som var mer komplex än jag kunnat ana.
Upplagt kl. 28th May 2013 av Felix König
Källa:
http://felixkonig.blogspot.se/2013/05/namnlagskommittens-arbete-ar-avslutat.html