ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hur fick man släktnamn?  (läst 961 gånger)

2001-09-20, 23:38
läst 961 gånger

Utloggad Ann Lindborg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 34
  • Senast inloggad: 2018-10-11, 22:11
    • Visa profil
Vad är släktnamn? Vem fick släktnamn?
Jag forskar i släkt med namnet Löfvendahl, där det föds döttrar som lever ogifta(slutet på 1700-talet och 1800-talet), men bär samma efternamn som fadern, alltså inte faderns förnamn. Sönerna bär också namnet Löfvendahl. Männen är snickare och bönder.  Hälsningar Ann Lindborg

2001-09-21, 11:27
Svar #1

Utloggad Bo Skoglund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 118
  • Senast inloggad: 2020-11-15, 10:12
    • Visa profil
Hantverkare antar ofta ett familjenamn (på eget bevåg) och barnen får då samma namn (om de inte föredrar patronymikon) även döttrarna som gifta. Det är inte förrän på slutet på 1800-talet som hustrun får samma efternamn som mannen vid giftermålet. Det verkar som männen såg sig mera som snickare med jordbruk.

2002-08-15, 14:42
Svar #2

Utloggad Dag Bremberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 912
  • Senast inloggad: 2015-02-11, 23:05
    • Visa profil
Hur tog klockare sina namn? Brukade de göra som präster, en latinisering av orten/gården som de kom från?
Eller kunde de låna av en annan klockare?
Jag tänker främst på min anfar Lars Olsson, som 1718, enl klockaremålen, hade bytt Laurentius Olavi till Lars Olsson Grenander. Han var klockare i Gessie i Skåne från 1710.  
Det fanns då redan ett par personer som kallade sig Grenander; en kornett i Skåne och dennes far som var präst i Östergötland. Kornetten blev f ö senare också klockare och behöll då namnet G.

2004-07-13, 10:39
Svar #3

Camilla Eliasson

När i tiden blev det vanligt att vem som helst kunde ta sig ett nytt efternamn?
 
Jag sötte på en anfader som heter Andreas Andersson och är född 1831. Han kommer från en bondefamilj och under hela sin levnadstid jobbade han på en gård som med tiden blev en fabrik. Han benämns som fd fabriksarbetare när han dör.
Någon gång under sin levnad tog han sig namnet Gran. Jag trodde först att han ärvt det från sin far, men när jag kollade upp fadern så hette denne inte Gran.
 
Jag undrar också varför vissa barn till föräldrar med familjenamn inte tog dessa utan fortsatte att kalla sig tex Andersdotter/Andersson.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna