ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Folkbokföringens stavning fel...hur ändrar man?  (läst 5845 gånger)

2005-05-03, 21:19
läst 5845 gånger

Utloggad Anne-Marie Olovsdotter

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 30
  • Senast inloggad: 2010-06-10, 22:12
    • Visa profil
    • svedelius.pursche.se
Hejsan
Jag heter Olovsdotter i efternamn och jag har alltid stavat det med v trots att i alla papper står det med f.
Jag har samma efternamn som min mamma men hon har det eftersom hennes pappa heter Olov.
 
Jag ringde upp folkbokföringen och frågade om det gick att ändra men fick svaret att min morfar stavar med f i deras register och det går inte att ändra nu när han tyvärr har avlidit.
 
Till saken hör att min morfar alltid har stavat med v, hans föräldrar stavade det med v, osv.
 
Nu har jag tittat i födelse och dopboken och där står dopnamn Olov med v.
 
Vet någon hur det brukade gå till när namnen fördes in?
Skrev prästen bara in namnet eller fick föräldrarna fylla i något papper? Min morfar är född 1920.
 
Vet någon när folkbokföringen förde in uppgifterna i sina datasystem och hur det gick till? Vilken källa de använde?
 
Upplysningen som jag fick från folkbokföringen var att jag naturligtvis kunde ansökan om namnändring, vad det kostade har jag glömt, men hon trodde inte att det skulle gå igenom!
 
Tror ni att jag har någon chans att få det tillrättat med hänvisning till hur det stavades i födelse- och dopboken?
 
Tacksam för alla tips och råd!
/Ami

2005-05-03, 21:49
Svar #1

Utloggad Tom Juslin

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 45
  • Senast inloggad: 2007-09-16, 13:50
    • Visa profil
    • www.tom.juslin.com
På PRV (Patent- och registreringsverket) kan du ansöka om namnändringar när det gäller efternamn. Gå in på www.prv.se/personnamn/ så hittar du mera information.
 
mvh Tom

2005-05-03, 22:24
Svar #2

Lars Öhman

Riksdagen har nyligen beslutat att utreda en flerpartimotion om ändringar i namnlagen. En av de detaljer som har upplevts onödigt krånglig är just svårigheten att ändra stavningen av sitt namn. Går förslaget igenom blir detta betydligt enklare i framtiden. Även Patentverket vill förenkla detta då handläggningen av dessa frågor har tagit onödigt mycket resurser i anspråk.

2005-05-03, 22:26
Svar #3

Utloggad Barbro Peterson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 839
  • Senast inloggad: 2022-03-29, 14:14
    • Visa profil
Hej Anne-Marie!
Det är klart att det går att ändra, men du får nog betala cirka 1000 kr för det.
Vår familj har varit i samma situation. Vi har stavat Peterson med ett t och ett s i tre generationer. Ett t därför att förfadern hette Peter och ett s sedan min mans farfar kom hem från Amerika. Folkbokföringen har dock alltid skrivit två s.  
Detta blev ohållbart då min man reste mycket på öststaterna. Passet och namnteckningen stämde ju inte överens. Det gick att få ändring, även om det kostade lika mycket att plocka bort ett s som att ta ett helt nytt efternamn.
 
Lycka till!  MVH Barbro Peterson

2005-05-12, 18:23
Svar #4

Michaël Lehman (Philippos)

Jag hade en gång samma problem, och fick samma besked: stavningskorrigeringen skulle räknas som en namnändring och kosta därefter. Jag sade några upprörda ord om statlig byråkrati till kvinnan bakom Skattemyndighetens folkbokföringsenhets disk och gick hem. Inte långt senare blir jag uppringd av samma kvinna, som berättar, att en stavningskorrigering visst inte räknas som en namnändring, utan kan ske kostnadsfritt, om man kan lämna in ett intyg från vederbörande myndighet (d.v.s. landsarkivets folkbokföringsenhet) med utdrag ur folkbokföringsmaterialet, som visar, att namnet har blivit felstavat. Jag kunde enkelt visa Skattemyndigheten, att namnet stavades annorlunda, när min farfar föddes 1914, och att det, när hans yngste bror föddes 1920, hade ändrats av folkbokföraren (en slutsats, som grundas därpå, att familjen aldrig själv har begagnat den stavning, som myndigheterna fick för sig att använda från och med 1920-talet). Därmed fick jag (och de släktingar, som så önskar) kostnadsfritt korrigera stavningen av släktnamnet.

2005-05-13, 16:54
Svar #5

Utloggad Anne-Marie Olovsdotter

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 30
  • Senast inloggad: 2010-06-10, 22:12
    • Visa profil
    • svedelius.pursche.se
Tack för alla svar!
 
Jag har pratat med PRV och 2 olika personer på folkbokföringen och fått olika svar...
 
Det senaste låter mycket positivt och inte alls omöjligt men hon måste dra frågan för juristen innan hon kan svara säkert.
 
Det som krånglar till detta är att mitt efternamn påverkas av stavningen på ett förnamn.
 
Jag återkommer!
 
Trevlig helg!
/Ami

2010-07-16, 11:12
Svar #6

Utloggad Elias Granqvist

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 25
  • Senast inloggad: 2011-12-18, 20:15
    • Visa profil
Man kan inte byta stavning på sitt efternamn genom anmälan till Skatteverket. Vad Michaël Lehman beskriver är en annan juridisk ändring, nämligen rättelse. Det innebär att om man kan visa att namnet faktiskt egentligen skall stavas på ett annat sätt i folkbokföringen, så kan det ändras av Skatteverket utan kostnad. Bevisbördan ligger dock på den som önskar ändringen och beviskravet är högt, det måste vara styrkt att namnet faktiskt har stavats så tidigare och sedan har ändrats av misstag i kyrkboken någon gång eller av misstag blev felstavat vid invandringen till Sverige eller så.

2010-07-16, 21:30
Svar #7

Utloggad Sylvia Leijon

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 453
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 13:44
    • Visa profil
Någon gång i början på 90-talet upptäckte vi att vårt (min mans, hans fars och bröders, ingifta och barn) efternamn böejade stavas Lejon utan i, i olika handlingar och sammanhang, bl.a. i våra pass, där vi ju skulle skriva våra namnteckningar.
 
Vi fick då skriva till Patent- och Registreringsverket och anhålla om att få stava efternamnet som vi alltid har gjort, nämligen Leijon.
 
Vi bifogade attester från brödernas lärare, som ju skrivit deras namn med i, vi skickade med en bild på min mans farfars gravsten med samma stavning coh en del andra intyg som vi inte kommer ihåg nu.
 
Varje individ i släkten som ville få denna ändring fick betala ett par hundralappar, och efter några månader (!) kom ett rek. som fick lösas ut.
 
Äntligen!! trodde vi. Men det stod bara att en notis skulle sättas in i Post- och Inrikes Tidender att vi ville stava vårt namn Leijon. Detta för att andra skulle kunna protestera mot detta.
 
Efter ytterligare några veckor fick vi så äntligen rättigheten att stava namnet rätt!
 
Om processen betecknades som rättelse eller namnändring vet jag inte.
 
Sylvia

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna