ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Efternamn?  (läst 1315 gånger)

2012-04-01, 20:36
läst 1315 gånger

Utloggad Kent-Mikael Edoff

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 191
  • Senast inloggad: 2023-03-05, 10:26
    • Visa profil
    • www.kentedoff.dinstudio.se
Hej! Jag vet Inte om jag skriver detta på rätt ställe?
Men hittar ingen som ställt samma fråga?
Jag har en förmodad släkting i Östergötland föds 1734-02-08 Landeryd,Östergötland.Nu är det så att man tolkar namnet på fadern till Phär Jonsson.
Sonen som heter Jonas, som jag då skulle önska vore rätt son.
Men det finns ett aber i det hela! Den Jonas jag far efter heter Jonas Jonsson hela sitt liv fram till sin död!
Men med erfarenhet hur det funkat i mitt stamträd så borde han hetat Jonas Phersson/Phärsson eller dito??Eller??
Hände det att sonen tog faderns efternamn?Har aldrig sett det i mitt träd så jag ställer frågan till erfarna släktforskare! Kan det vara möjligt att Jonas tog sin fars Efternamn??
MVH Kent-Mikael Edoff

2012-04-01, 22:04
Svar #1

Utloggad Stig-Ove Wisberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 867
  • Senast inloggad: 2016-04-06, 07:45
    • Visa profil
    • wisberg.se
Möjligheten finns ju alltid. Jag har något liknande fenomen. Min farfar hette Erik Hjalmar Jansson, född 1864, hans far hette Carl August Jansson, född 1820 och hans far hette Erik Jansson, född 1786 vars far hette Jonas Eriksson.
Varför det är på det sättet vet jag inte. Det är ju inte direkt logiskt.

2012-04-02, 12:06
Svar #2

Utloggad Bo Persson

  • Bo Peter Persson
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6985
  • Senast inloggad: 2024-04-26, 15:48
    • Visa profil
Det här verkar ju litet lurigt. Den Jonas som föds 1734 8/2 i torpet Ängen (tvilling med en flicka, Maria), är mycket riktigt son till en Per Jonsson ('Pähr Jonsson' enl. orig.). Vi rör ju oss här också i en tid då det kan ske sammanblandningar då uppgifter förs in i husförhörlängder, attester skrivs och läses (de som flyttar ofta mellan socknar kan få fel data och faktiskt en och annan gång fel patronymika). Vart tar denne Jonas Jonsson vägen - när och var dör han?

2012-04-02, 19:28
Svar #3

Utloggad Kent-Mikael Edoff

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 191
  • Senast inloggad: 2023-03-05, 10:26
    • Visa profil
    • www.kentedoff.dinstudio.se
Hej och tack båda för era svar!
Jag ställer en följdfråga på detta på ett mer lämpligt ställe!
MVH Kent-Mikael Edoff

2012-05-14, 18:17
Svar #4

Utloggad Emma Sundström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 23
  • Senast inloggad: 2019-01-17, 17:13
    • Visa profil
Hej.
Jag är lite nybörjare inom släktforskning och undrar dock självklart över mitt efternamn.
 
Sundström har många i min släkt, på min pappas sida hetat, och nu undrar jag vart det efternamnet kommer ifrån.  
Jag har hört att det skulle ha varit en fransman som tog sig det namnet när han kom till Sverige och slog ner en påle någonstans och då vart resultatet en Sund-ström.  
Kan detta verkligen stämma eller finns det en annan förklaring?
 
Hoppas att någon kan hjälpa mig.
 
Mvh Emma

2012-05-14, 19:12
Svar #5

Carl Szabad

Sundström tillhör den vanligaste typen av efternamn, som bygger på två enstaviga naturbegrepp, som Berglund, Lundberg, Lindström, etc. Det antogs vanligvis under 1800-talet när befolkningen ökade kraftigt, men de olika patronymikonen (fadersnamnen, som Andersson, Johansson, Eriksson, etc) fortfarande var begränsat många. Tidigare fick faderns namn styra efternamnet, så Anders son fick efternamnet Andersson.

2012-05-14, 20:13
Svar #6

Utloggad Annika Nygren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1643
  • Senast inloggad: 2024-04-22, 13:01
    • Visa profil
    • anygren.se
Det finns säkert flera släkter med namnet Sundström. Det enda du kan göra är att följa namnet från din familj och se vem som först tog det.  Kanske kan du då förstå, kanske hittar du din fransman.  
 
ANNIKA

2012-05-14, 20:21
Svar #7

Utloggad Åke Carlsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 10507
  • Senast inloggad: 2024-04-26, 09:44
    • Visa profil
    • Gensvaret
Namn av denna typ förekommer också som soldatnamn, så även Sundström (se Centrala soldatregistret).

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna