ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Dubbelt efternamn för gifta  (läst 690 gånger)

2006-06-15, 22:45
läst 690 gånger

Ulrika Eversdijk

Min ana hette som gift både sitt namn från ogifta år och mannens. Hon gifte sig runt 1890. Var denna namnkombination vanlig då?

2006-06-16, 01:24
Svar #1

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21996
  • Senast inloggad: 2024-04-26, 16:06
    • Visa profil
Det beror på vad du menar med 'hette' och vilka din källa är. Vad man kallade sig, hur man själv skrev sig, överensstämmer inte alltid med hur man skrevs i kyrkböcker/mantalslängder etc.
 
Före 1901 års namnlag behöll dock gifta kvinnor sitt eget namn, även om detta gamla namnskick uppluckrades under 1800-talet, framför allt i städerna. De kunde alltså själva skriva sig både med sitt eget och makens patronymikon/familjenamn, exempelvis Lisa Andersdotter Larsson eller Stina Eklund Blomqvist.
Hälsar vänligen
Maud

2006-06-16, 20:34
Svar #2

Ulrika Eversdijk

Min ana står som Bengta Östergren Lind, så det är väl som dina exempel.

2006-06-17, 09:03
Svar #3

Utloggad Elisabet Arvidsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1489
  • Senast inloggad: 2023-04-10, 00:47
    • Visa profil
Jag har en ana som heter ex. patronymikon (sin faders namn+dotter) + faderns soldatnamn samt makens efternamn....dock ej alla tre tillsammans men väl två av dem samtidigt för att så småningom dö enbart med makens efternamn.--Det blev visst lite konstig svenska men jag hoppas att ni förstår. Då är det bra med hfl-längder så man ser sammanhanget.

2006-06-20, 13:00
Svar #4

Utloggad Anna Bergek

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 56
  • Senast inloggad: 2017-08-10, 15:18
    • Visa profil
Hej!
 
En relaterad diskussion finns under När började kvinnor ta mannens efternamn när de gifte sig? (se även de äldre inläggen)
 
Mvh
Anna

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna