ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Westerberg  (läst 1157 gånger)

2006-08-15, 20:03
läst 1157 gånger

Utloggad Per Sundin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6957
  • Senast inloggad: 2024-04-26, 15:40
    • Visa profil
    • Släkter och gårdar
Jag söker ursprunget till två bröder Westerberg, varav en, Eric, blev befallningsman i Jämtland f 1704 d 1748. Enligt trivialskolematrikeln i Härnösand skall de vara från den staden och fadern skall heta Anders. Men vad heter modern? Finns några döttrar till Eric som kan ge tips?

2006-08-15, 22:00
Svar #1

Utloggad Karl Göran Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2705
  • Senast inloggad: 2024-04-20, 05:54
    • Visa profil
I Brunflo kyrkoarkiv är det väldigt tunt med uppgifter om Westerberg. Några barn finns inte antecknade, men en sons frånfälle anges i kyrkoräkenskaperna 1746. Han var gift med Margareta Theet, brukspredikantdotter från Lögdö, död sistnämnt år. Sedan med Anna Maria Niure (1716-1789), vilken sedermera blev omgift 2 ggr i Härnösand. Jag vet inte om några barn finns i Härnösands födelsebok, men i mantalslängden för Brunflo 1742 uppges W. med hustru och en piga ännu som skrivna i Härnösand. Några efterlevande barn tycks inte ha funnits, emedan Anna Maria Niure tvistar med sin avlidne makes arvingar på Brunflo höstting 1748. Modern Brita Westerberg representeras där av landsfiskalen Olof Klingberg och avlidne brodern Olof W:s son Olof av förmyndaren Samuel Er. Huss.

2006-08-23, 06:22
Svar #2

Utloggad Per Sundin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6957
  • Senast inloggad: 2024-04-26, 15:40
    • Visa profil
    • Släkter och gårdar
Här finns alltså en moder Brita Westerberg som är i livet ännu 1748, bör då vara över 65 år. Märkligt att man inte får tag i paret Anders/ Brita. Och hur kan Samuel Huss vara förmyndare 1748? Det borde väl innebära att Olof Westerberg är g m en syster tuil Samuel?

2006-08-23, 19:46
Svar #3

Utloggad Per Sundin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6957
  • Senast inloggad: 2024-04-26, 15:40
    • Visa profil
    • Släkter och gårdar
Olof Westerberg bodde på Blåvik 1 i Nätra. Där framgår att Olof gifte sig 1738, troligen inte i Nätra eftersom han saknas i de Charta Sigillatae-förteckningar över de som gifte sig där. Det naturliga är ju att den förmyndare, i detta fall Samuel Huss, som utses är släkt med den av föräldrarna som avlidit. Men vi vet ju inte om Olofs hustru levde 1748, hon kan ju ha dött t.ex. i den rödsotsepidemi som härjade 1743.

2006-08-23, 20:02
Svar #4

Utloggad Per Sundin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6957
  • Senast inloggad: 2024-04-26, 15:40
    • Visa profil
    • Släkter och gårdar
Men vi vet också att den yngre Olof Westerberg (namnet antyder att hans morfar hette Olof) var fadder 1762 för Abraham Segerström i Hsd g m Ingeborg Löfdal. Segerström kan vara från Segersta i Hälsingland, alltså kan släktskap helst finnas på moderns sida. Hon skall vara dtr t förre dragonen Olof Olofsson Löfdahl och Lucia Påhlsdr. Det ger oss två möjligheter: Olof Westerberg g m en dotter eller syster t dragonen Olof Olofsson Löfdahl. Är han s t komministern i Sveg Olof Löfdahl?

2006-08-26, 14:44
Svar #5

Utloggad Karl Göran Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2705
  • Senast inloggad: 2024-04-20, 05:54
    • Visa profil
Generationsmässigt passar inte syskon eller barn till Olof O Löfdahl in. Däremot gör hans kusin Olof J Löfdahls barn det. Äldsta dottern Anna född 1712 och fler barn torde ha funnits.
Brödernas farn behöver nödvändigtvis inte ha hetat Westerberg, utan sönernas namn kan ha åsatts änkan i tingsprotokollet i brist på insikt. Alltså, finns det någon tänkbar Anders i Härnösands mtl. under seklets början ?
Olof Westerberg torde väl vara densamme som enligt studentmatrikeln avled 1770. Född omkr. 1740 kanske han inte var gift och/eller var utan bröstarvingar. Kan hans ursprung framgå i någon bouppteckning ?

2006-08-28, 21:12
Svar #6

Utloggad Per Sundin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6957
  • Senast inloggad: 2024-04-26, 15:40
    • Visa profil
    • Släkter och gårdar
Det finns ingen Westerberg eller dylikt i Härnösand som kan vara far till bröderna Westerberg. Därför har jag sökt även bland andra, men ej hittat någon möjlig.
Visst är Olof Westerbergs son Olof identisk med den Olof som enligt studentmatrikeln egnade sig åt skeppsbyggeri och dog 1770. Frågan är var.
Olof J Löfdahl är ju komministern i Sveg, Ingeborg f 1735, alltså född i hans andra äktenskap?

2006-09-18, 20:21
Svar #7

Utloggad Karl Göran Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2705
  • Senast inloggad: 2024-04-20, 05:54
    • Visa profil
Enligt Bygd?n var kyrkoherden Salomon Drakes i Rödön dotter Christina gift med häradsskrivaren Olof Westerberg. Var så fallet torde sonen Olof vara född postumt fadern. Christina Drake uppges död 8/5 1782 i Sundsvall som änka. Uppgiften kan tyda på att B. haft tillgång till en likpredikan efter henne.

2007-07-03, 19:59
Svar #8

Maj-Lis Svedin Nordling

Jag har en fråga om släktingar till en ana med namnet Kristen Larsen Kuraas född i Norge 31 augusti 1831. Han flyttade till Sverige vid ca 26 års ålder (ca 1857) och kom enl husf.l. till Fors socken i Sverige. Godkänd i husförhör 29 nov 1857 i nämnda socken. Frågan är om ngn känner till släktingar på hans sida i Norge.
Detta p g a planerad släktträff här i Sverige. Gärna via mail eftersom jag vill komma i kontakt med nu levande personer.
Min fråga gäller inte personlig släktin till mig utan min svägerskas släkt.  
Hon har ett minne av att hennes mamma brevväxlat med ngn med eftern. Kristensen i Glåmås i Norge, minns inget förnamn, varför även et namnet kan vara aktuellt. Tack på förhand
Maj-Lis

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna