ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Vem är far till Magnus?  (läst 1159 gånger)

1999-09-11, 18:08
läst 1159 gånger

Monica Edlund

Magnus Ludvig Olsson föddes 1867-12-15 i Åhlviken av Ingeborg Mårtensdotter f.1840-02-16.även hon född i Åhlviken.Vet någon vem som var Magnus far,eller i vilka arkiv jag kan leta.

1999-09-12, 01:52
Svar #1

Carina Sunesson

Hej,  
Det framgår inte om Magnus Ludvig var oäkta eller ej. Om han var det står ju inte fadern i födelseboken. Om han var född inom äktenskapet torde det lättaste vara att ta till SVARs mikrokort över den aktuella perioden för
Föllinge förs. där Åhlviken ligger.
Lycka till!

1999-09-12, 12:09
Svar #2

Monica Edlund

Hej  
 
   Magnus Ludvig var oäkta.Det står i kyrkoböckerna att fadern var okänd av modern.Jag undrar om det går att hitta fadern ändå i något arkiv.
 
         Monica.

1999-09-12, 12:12
Svar #3

Monica Edlund

Hej  
 
   Magnus Ludvig var oäkta.Det står i kyrkoböckerna att fadern var okänd av modern.Jag undrar om det går att hitta fadern ändå i något arkiv.
 
         Monica.

1999-09-12, 20:05
Svar #4

Carina Sunesson

Hej Monika,
Det är alltid svårt med Fader Okänd, och att söka fadern kräver detektivarbete från Din sida.
Något arkiv finns inte, men några tips:
1) Titta i kyrkböckerna hur modern levde, finns det mer familjer skriva i HFL, drängar etc som skulle vara värda att följa upp.
2) Har modern möjligtvis döpt sin son efter någon annan skriven på gården?
3) Spar dessa namn för säkerhets skull om Du hittar några kandidater till fadersposten.
4)Det kan finnas ett förseglat konvolut som bilaga till födelseboken där sonen är inskriven.
Dessa bilagor lämnades till pastorämbetet.

2001-09-10, 13:13
Svar #5

Utloggad Rune Palm

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 364
  • Senast inloggad: 2014-03-23, 10:21
    • Visa profil
söker namnet på pappan till min morfar Oskar Leonard Löf f 1888-06-23. Mamman hette Ingeborg Kristina Andersdotter f 1860 i Ås, Jämtland.
Oskar är troligen ett oäkta barn ( han fick efternamnet av en Lars Arvid Löf från Enköping som
kom att bli sambo med Ingeborg och få ytterligare 8 barn). Oskar föddes i Föllinge så det är troligen i dessa trakter hans riktiga pappa finns
- vet någon hur man kan få fram sånt?

2001-09-10, 16:09
Svar #6

Ingrid Wikberg

Rune! Genom Landsarkivet i Östersund finns en chans att du kan få fram namnet på den 'okände' fadern. För något år sedan fick jag och mina syskon kännedom om vår morfars 'okände' far på det viset; det fanns en anteckning i kyrkboken bredvid hans namn om vem som tagit på sig faderskapet. Av någon anledning så var familje-traditionen den att morfars far var helt okänd. Alla i släkten påstod detta!! Men si -det fanns ju en notering och vi fick reda på en ny släktgren; morfar hade även haft tre halvsyskon -som han aldrig fick kunskap om. Morfars far hade ny familj och de emigrerade till  USA i slutet av 1800-talet.

2001-09-10, 16:16
Svar #7

Ingrid Wikberg

Landsarkivet, Östersund:
Deras e-post-adress är:  
landsarkivet@landsarkivet-ostersund.ra.se.  
 
Adressen dit är:  
Arkivvägen 1, 831 31 Östersund    
                   telefon 063-10 84 85.

2018-11-03, 19:20
Svar #8

Utloggad Marit Shirin Carolasdotter

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 23
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 16:41
    • Visa profil
Är det någon som följer den här posten forfarande?
jag har tagit upp letandet efter Magnus Ludvig

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna