ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Personnamn - vilket språk?  (läst 687 gånger)

2008-09-04, 17:23
läst 687 gånger

Utloggad Kenneth Rehbinder

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 9
  • Senast inloggad: 2010-04-25, 02:56
    • Visa profil
Hej!  
 
Jag har en fråga då jag har stött på några namnkunniga personer i min forskning.  
Saken är den att de är kända för mig under olika namn dvs både på engelska, franska, tyska, latinska och svenska.  
Ska jag välja de försvenskade namnen, eller deras ursprungsnamn? Samma frågeställning har jag när det gäller när de rört sig över gränserna. Har funderat på detta ett tag.

2011-11-27, 22:45
Svar #1

Johan Lindberg

Det undrar jag också. Jag har, på min mormors sida, anor i Norge. Har flera som heter Pedersen och Ludvigsen och liknande där - skall jag skriva Petersson och Ludvigsson eller skall jag konsekvent skriva de norska varianterna?
 
Vänligen
Johan Lindberg

2011-11-28, 10:00
Svar #2

Utloggad Heikki Särkkä

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2200
  • Senast inloggad: 2019-09-02, 15:00
    • Visa profil
Det beror på hur högt uppsatt en person är. Namn på på kungar och furstar anges normalt på textens språk och varierar alltså från land till land. Den andra frågan är lite knepigare. Om en J. Pedersen i Norge far över till Sverige där han tillbringar det mesta av sitt liv under patronymikonet Pettersson, är det väl naturligast att låta det stå.

2011-11-28, 10:28
Svar #3

Utloggad Jan Flyrin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 433
  • Senast inloggad: 2021-04-05, 16:46
    • Visa profil
Johan. Skriv du deras norska namn. Det är de det är döpta till. Om vi ska börja försvenska namn då blir det bara rörigt.

2011-11-28, 14:00
Svar #4

Utloggad Heikki Särkkä

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2200
  • Senast inloggad: 2019-09-02, 15:00
    • Visa profil
Det där med dopnamnet kan vara problematiskt om en person bara nämns med det i själva dopboken. Jag tänkte på situationen där någon (nästan) hela sitt liv identifieras med ett namn som avviker från det urpsrungliga namnet.

2011-11-28, 14:34
Svar #5

Carl Szabad

Det rimligaste är att använda det namn som personen bar vid dödsfallet. Det torde vara det namnet som använts under största delen av livet.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna