ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Öjar  (läst 524 gånger)

2002-12-28, 16:16
läst 524 gånger

Måns Andersson

Hej. en av mina anor hette Ingrid Öjarsdotter och var född i slutet av 1600-talet, troligen i Förlösa församling, Småland. Känner någon till detta namn Öjar?
 
MVH Måns.

2004-03-26, 13:40
Svar #1

Ian Hamilton GF

Hej Måns
 
Ser att ingen svarat under lång tid. Kanske jag kan bidra lite.
 
Jag har en Öjar eller Yar Benedicti som var hjälppräst i Kalmar i början av 1600-talet. Han gjorde nog ingen vidare karriär, han blev suspenderad för förtal, men tjänstgjorde ändå med insamlingen till Kalmars återuppbyggnad efter det danska kriget. Eftersom han var gift med en syster till kyrkoherdarna Peder och Truls Skarp (som är bättre kända) finns det något litet om honom i min artikel om den förre i Släkt och Hävd 2002:2 Präster få väl äta pannokakor och fårabogar (not 13).
 
Det vore roligt att veta om det kan finnas något samband, t ex att namnet ärvts av barnbarn. Jag känner inte alls till om han fick barn ens.
 
MVH
 
Ian Hamilton

2004-03-26, 15:36
Svar #2

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11058
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 11:36
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Otterbjörk skriver ang namnet:
Öjar, Öjer nord. namn, sammansatt av ord med bet. ö (möjl. lycka) och krigare. Förr ett rätt vanligt namn i östra Götal. och trol. bevarat där.
Vänligen,
Olle Elm
Vänligen,
Olle Elm

2004-03-27, 03:18
Svar #3

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 13:06
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Det finns 26 män som har förnamnet Öjar. Av dessa har 8 namnet Öjar som tilltalsnamn/förstanamn. (Källa: SCB)
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2004-03-27, 09:15
Svar #4

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Namnet Öjar har även förekommit i en diskussion här.

2004-03-27, 22:25
Svar #5

Lars Öhman

Det finns också sju personer med stavningsvarianten Öiar varav en person har detta namn som tilltalsnamn enligt SCB:s namnstatistik.
 
Det är alltså ett idag synnerligen ovanligt förnamn.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna