ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Årald och Åril  (läst 556 gånger)

2000-11-05, 18:35
läst 556 gånger

Owe Eriksson

Jag minns från mina uppväxtår i en by i södra Jämtland två underliga förnamn, som jag sedan aldrig träffat på eller hört.En ung man hette Årald och en ung kvinna som hette Åril. De var inte syskon, men båda bör ha varit födda omkring 1937-1940 eftersom de var c:a 5 år äldre än jag.
Vart kommer namnen ifrån och finns det fler som heter eller har hetat som dessa två?

2000-11-05, 19:45
Svar #1

Utloggad Håkan Skogsjö

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1443
  • Senast inloggad: 2013-04-24, 08:42
    • Visa profil
    • www.bokhandeln.ax
Det finns sex personer i Sverige, födda mellan 1920-talet och 1980-talet, som heter Årald, enligt CD-skivan Alla svenskars förnamn. Sveriges dödbok 1950-99 nämner ingen Årald alls. Det tyder på att namnet kan vara en nykonstruktion. Samma gäller Åril, som endast bärs av en enda kvinna, född ungefär vid den tidpunkt du nämner. Det finns dock en jämnårig kvinna vid namn Årild.

2002-07-20, 02:47
Svar #2

Odd Stjernfelt

Jag har ganska nyligen letat upp min farfarsfars grav som finns i Halmstad i Skåne. Detta Halmstad hittar man bara på militärkartor då det egentligen bara är en kyrka ( gammal socken ). Det ligger sydöst om Helsingborg. På gravsten står det Årald Åraldsson 1836-1927 och Kerstin Åraldsson 1842 - 1915.  Mitt eget efternamn har jag fått genom att farfar helt sonika döptes om i det militära i Landskrona till Stjernfelt. Min far försökte ta tillbaka Åraldsson men fick avlslag.
 
Odd Stjernfelt  Borås

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna