ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Ånar  (läst 1177 gånger)

2001-06-20, 20:43
läst 1177 gånger

Annika Johansson

I min sambos antavla som sträcker sig tillbaka till 1600-talet, förekommer namnet Ånar. Jag har tagit reda på att det inte finns någon med detta namn i Sverige idag - jo, nu finns en person eftersom vår son har fått namnet som andranamn.
Någon som stött på namnet och som vet var det kommer ifrån och vad det betyder?
 
Tack
 
Annika Johansson

2001-06-20, 23:23
Svar #1

Utloggad Sam Blixt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6336
  • Senast inloggad: 2019-04-23, 20:37
    • Visa profil
    • samblixt.se
Hej Annika!
 
I PLF's databas hittade jag två barn, som erhållit namnet Ånar som förnamn, båda var födda i Östergötland på 1700-talet.
Första gången 1713 i Gistad och andra gången 1748 i Björsäter, i det senare fallet hette även fadern Ånar i förnamn, han stod som ryttare.
 
Vad det betyder eller varifrån det kommer är nästan omöjligt för så unika namn.
 
Det fanns inte någon som hette Ånar 1998 heller.
Det fanns inte någon varken i Sveriges dödbok 1950-1999 eller på Söderskivan.
 
I Norge förekommer namnet Onar 48 gånger som förnamn, det är möjligt att Ånar är en svensk variant av detta namn, i Sverige finns det ingen Onar.
 
Är Du intresserad av förnamn i olika länder, titta på http://www.algonet.se/~samblixt/namn.htm
 
MVH/Sam Blixt/PLF/Oskarshamn

2001-06-20, 23:49
Svar #2

Utloggad Carl-Fredrik Hanzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1959
  • Senast inloggad: 2018-08-09, 16:27
    • Visa profil
Ånar och parllellformerna Ånnar och Åner är högst sannolikt dialektala sidoformer av Anund, vars mest brukade sidoform är Ånen (det vanliga omljudet a > å samt bortfall av slutkonsonanten).  
 
I Dråsa-släkten eller Frosten-släkten i Dråsa från Tjällmo, Östergötland (se inlägg samt antavlor av bl.a. Vincent Eldefors och undertecknad under landskap: socknar: Tjällmo), förekommer under perioden ca 1550-1750 såväl formen Anund som biformerna Åner och Ånnar.

2001-06-21, 02:53
Svar #3

Utloggad Hans Egeskog

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1264
  • Senast inloggad: 2024-02-10, 11:58
    • Visa profil
Även jag har stött på namnet Ånnar som i mitt fall blev Åne som blev Anders!
 
Det gäller min egen ana soldaten Ånnar Persson i Säby socken, vars son Per, f 1712, i alla källor jag funnit ALLTID kallas Per ÅNESSON. Per i sin tur döpte inte någon av sina söner till Åne/Ånnar/Anund. Däremot fick hans äldste son namnet ANDERS PERSSON, åtminstone enligt kyrkböckerna. Kanske var det dock prästen som ”moderniserade” namnet.
 
Soldaten Ånnar Persson fick med all sannolikhet sitt namn efter morfadern Anund Svensson som var bonde i Ebbarp, Säby i nästan 50 år på 1600-talet.

2003-01-11, 15:32
Svar #4

Utloggad Vincent Eldefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2571
  • Senast inloggad: 2024-04-28, 01:10
    • Visa profil
    • Släktingar.se
Anund är ett fornnordiskt namn, ackusativformen av den andra namnvarianten Anundr. Enligt Völundarkvi?a så kallades Völund smed även för Anund så kanske är det därifrån namnet kommer. Vad det betyder vet jag inte.
Sveriges största genealogiska databas med verifierad information:
https://www.slaktingar.se/

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna