ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Zenel / Senel  (läst 634 gånger)

2014-05-20, 22:16
läst 634 gånger

Utloggad Martin Nordling

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 403
  • Senast inloggad: 2024-04-05, 19:06
    • Visa profil
Jag har ett antal gånger stött på detta namn (även Sinnel) i Ur Vedbo härads domböcker 1613-1732 (Vedbo härad ligger i Dalsland). En kort sökning på Google gav träffar som pekar på Albanien som ursprungsland. Detta verkar märkligt eftersom de Zenel som jag stött på (bl a Sven och Zenel Zenelssöner) levde för omkring 300 år sedan. Är det bara en slump att namnet liknar ett albanskt namn eller kan det ha varit någon som kom till Dalsland under kanske 30-åriga kriget? Jag vet att kroaterna hade förband som stred för kejsaren, vilket ju ligger på Balkan.
 
De Zenel som finns är inte släkt med mig, men jag har blivit nyfiken och tänkte i alla fall se till så att det blev omnämnt.
 
mvh
Martin

2014-05-21, 16:01
Svar #1

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11058
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 11:36
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Har sökt i både Otterbjörk och föegångaren Modéer. Där finns namnet inte nämnt.
Vore spännande att se bilder på namnet, och att veta vilket år det först nämns och var. Kanske går det att finna i kyrkoböcker - möjligen kyrkoräkenskaper, om man har tur. Skattelängder är ett annat ställe - däör namnet kan stå i annan form.
 
Jag är tveksam till att namnet är importerat; Om jag skulle gissa tror jag första delen av namnet är Si[gh] - en fornnordisk form - där gh är assimilerad i mötet med efterleden. Efterleden kan jag inte gissa, men förmodligen är Sinnel och Zenel en dialektal variant. Eftersom vi rör oss i Dalsland, kan det löna sig att leta även i Norge.
 
Återkommer om jag hittar något.
Vänligen,
Olle Elm
Vänligen,
Olle Elm

2014-05-23, 10:58
Svar #2

Utloggad Martin Nordling

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 403
  • Senast inloggad: 2024-04-05, 19:06
    • Visa profil
Jag lutar också åt att det är ett fornsvenskt namn. En något vild spekulation är Signjaldr - Signeld - Signel - Sinel - Senel, jämfört med Ingjaldr - Ingeld - Ingel.
 
Jag kan nu komma med lite bättre referenser (Ur Vedbo härads domböcker 1613-1732:
År 1694, sidan 151: Sven Zenelsson och Zenel Svensson i Sösidan.
År 1696, sidan 160: Christofer Zenelsson i Lammekärr.
År 1696, sidan 161: Erik Svensson i Sösidan förlikt med sina bröder Nils o Flatan och Senell.
Samma sida: Samtliga åborna i Sösidan Hans, Erik och Sven Zenellsson.
 
Jag orkar inte leta rätt på fler exempel just nu Ur Vedbo härads domböker är över 400 sidor lång.

2014-05-23, 17:52
Svar #3

Utloggad Martin Nordling

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 403
  • Senast inloggad: 2024-04-05, 19:06
    • Visa profil
Ytterligare exempel:
År 1702, sidan 194: Sven Zenelsson i Sösidan lånt 2 rdr till Carl Svensson i Huvudgingen innan han rymde till Norge.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna