ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Tuffus  (läst 520 gånger)

1999-12-02, 11:27
läst 520 gånger

Leif Mörkfors

I mantalslängden 1646 för Ramkvilla i Småland nämns i Swinaryd min nyupptäckta förfader Nils Tuffusson !? Någon mer som överhuvudtaget råkat på detta mycket underliga förnamn som borde vara Tuffus eller Tuffu ???
Leif Mörkfors

1999-12-03, 20:21
Svar #1

Utloggad Ulf Berggren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3750
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 00:47
    • Visa profil
    • www.stacken.kth.se/~ulfb/genealogi.html
Är du säker på att det inte står
Tuffvesson
dvs. Tuvesson?
Det är ju lätt att tolka v som u.
Ulf Berggren

1999-12-04, 06:59
Svar #2

Leif Mörkfors

Hej Ulf !
Ja jag är säker att något v inte finns insmuget. Jag låg faktiskt och funderarde på något åt Thuvessons hållet nu på morgonen men det är två sådana där karakteristiska bågar ovanför de båda u:na. Troligtvis har det ändå något att göra med Thufve men även i 1628 års tiondebok står det vad jag kan läsa Tuffusson. Det är kul med ett helt nytt namn på släkttavla !
Hälsn
Leif

1999-12-10, 19:58
Svar #3

Utloggad Ulf Berggren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3750
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 00:47
    • Visa profil
    • www.stacken.kth.se/~ulfb/genealogi.html
Jag fortsätter nog att tvivla lite, innan jag sett en kopia av texten (t ex inscannad till Rötter?).
 
Intressant vore kanske också att kontakta Magnus Perlestam som ifjol disputerade i Lund på avhandlingen Brukaransvar i Ramkvilla socken 1620-1820, byggd på en gedigen genomgång av befolkningen i Ramkvilla (och som har en databas över denna).
Ulf Berggren

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna