ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Tim  (läst 1038 gånger)

2000-10-05, 20:00
läst 1038 gånger

Paul Redner

Min 9-årige son Tim har fått i läxa att ta reda på vad hans namn betyder  jag kan tyvärr inte hitta det. Att det kommer från namnet Timoteus vet jag men kan ej namnbetydelsen.
Hoppas på hjälp.

2000-10-06, 09:17
Svar #1

Utloggad Kerstin Jonsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 89
  • Senast inloggad: 2011-06-16, 09:08
    • Visa profil
Hej Paul,
 
Följande hittade jag på TV4 hemsida
 
Tim
Tim är en kortform av Timoteus med osäker betydelse
 
*Det finns 5592 st Tim i Sverige
*Tim har namnsdag den 14/4.
 
M.v.H.
 
Kerstin Jonsson

2000-10-06, 10:29
Svar #2

Utloggad Håkan Skogsjö

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1443
  • Senast inloggad: 2013-04-24, 08:42
    • Visa profil
    • www.bokhandeln.ax
Barnen får ganska avancerade hemuppgifter nuförtiden, märker jag. Som Kerstin skriver är Tim säkerligen en kortform av Timoteus, och jag skulle gissa att denna kortform är inlånad till svenskan från anglosaxiska länder.
 
Timoteus i sin tur är ett bibliskt namn av grekiskt ursprung, som enligt Rikard Hornbys bok ?Danske personnavne? ska vara sammansatt av orden 'fruktan' och 'Gud' (vilket möjligen innebär att namnet betyder ungefär 'gudfruktig').
 
Slår man upp Svensk uppslagsbok får vi veta att den i bibeln omtalade Timoteus var Paulus vän och medarbetare och kom från Lystra i Lykaonien (Mindre Asien) samt son av en grekisk fader och en judinna, Eunike. Omvänd av Paulus blev Timoteus sedermera hans trogne och högt uppskattade följeslagare, som ofta omnämns i apostelns brev. Här finns också flera hänvisningar till ställen i bibeln där Timoteus omtalas.  
 
Det är denne bibliska Timoteus som gjort detta grekiska namn känt och använt in i våra dagar. Svensk uppslagsbok nämner också ett par atenare med detta namn (Timotheos på grekiska), en fältherre och statsman, död omkring 353 f.Kr., och en bildhuggare, verksam på 300-talet f.Kr, samt dessutom en forngrekisk kompositör och diktare Timotheos, död 357 f.Kr. Så namnet var tydligen ganska populärt under antiken.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna