ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Sigfrid  (läst 963 gånger)

2000-03-08, 18:57
läst 963 gånger

Utloggad Marianne Fröding

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 420
  • Senast inloggad: 2023-05-15, 20:59
    • Visa profil
Min ana Sigfrid Håkansson *1620 förekommer i Öna,Ekshärad, runt 1650 då hans son Arvid Sigfridsson föds.Detta namn förekommer det bland den finska eller svenska befolkningen i trakten?
För mig klingar detta väldigt svenskt!
Marianne

2002-01-25, 16:17
Svar #1

Utloggad Gunlög Ström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 199
  • Senast inloggad: 2023-08-21, 08:15
    • Visa profil
Sigfrid, Mats, Jacob, Marcus ...
I bergslagen (Västmanland och Dalarna) har jag ofta stött på beteckningen finne i samband med dessa namn på 1600- och 1700-talen. Beror det på att de finnar som bosatte sig i trakten råkade heta så och namnen sedan behölls i släkten, eller var namnen vanligare i Finland än i Sverige?
Gunlög Ström

2002-01-25, 20:03
Svar #2

Utloggad Carl-Fredrik Hanzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1959
  • Senast inloggad: 2018-08-09, 16:27
    • Visa profil
Sannolikt försvenskade många finnar sina namn i samband med invandringen till Sverige, om det inte rentav var prästen som var den pådrivande kraften i sammanhanget. Mats, Jacob, och Marcus hette kanske ursprungligen Matti, Jaakko och Markko. Men Sigfrid?? Jag vet inte om Sigfrid har någon finsk motsvarighet (Sifferi eller något liknande, månne???). Kanske någon annan kan upplysa om detta? Eller kan en del av de invandrade finnarna ha kommit från svenskt språkområde? Såvitt jag vet hade i varje fall den överväldigande majoriteten finska som modersmål.
 
Namnet Sigfrid förknippar åtminstone jag främst med en annan del av det Svenska riket (som ju fram till 1809 också innefattade den östra rikshalvan; Finland), nämligen Småland, och i synnerhet Växiö stift. Där hade ju S:t Sigfridskulten sitt starkaste fäste, och Växiö-trakten var ju också centrum för Sigfridslegenden. I min egen släkt förekommer namnet Sigfrid under 1600- och början av 1700-talet knutet till bl.a. Skinnarsbo gård i Horns socken (Södra Östergötland) [bl.a. under formera Seffred och Seffre]. Men vidare forskning (av övertecknad) skulle visa, att den tidigare ana, som namnet gick tillbaka på, hade flyttat från Värnamo socken till Horn på 1610-talet. I övrigt är namnet inte särskilt vanligt i Östergötland/Norra Småland.

2002-01-26, 09:38
Svar #3

Kirsti Ervola

Hej Marianne,  
Sigfried = Sipi, Sipri, Sippo, Sihvo . . . du har flera finska namnvarianter att välja emellan.  
Under den svenska tiden i Finland gjordes all kyrklig bokföring på svenska, och präster hade  instruktioner om att finska förnamn skulle normaliseras till svenska namnformer vid införandet i kykböckerna. Därför möter man inga finska förnamn i finska kyrkböcker från 1600-1700 -talen; knappast då i svenska längder heller. Namnbruket i verkligheten är sedan en helt annan sak.
 
Mvh KE

2002-01-26, 16:20
Svar #4

L-M Jansson

Jag har sett varianten Siffin Finne och hans svärson Siffin Simonsson, atlernativt Sigfrid Simonsson (Skinnskatteberg Västmanland 1600tal)
Mvh
Lena-Maria

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna