ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Sestred / Sestrid / Sästred  (läst 671 gånger)

2003-01-19, 23:27
läst 671 gånger

Gunnar Ståhl (Gunnars)

Sästredh, hustru i Moeboda - i mantalslängd Kronoberg 1642 under Slätthög (s 38v).
Namn skrivs ibland med ovanlig stavning i äldre längder, men ändå. Har någon träffat på något liknande. Detta härad (Allbo) är gränsland mot Danmark, om det nu finns något danskt inflytande?
Kanske annan skrivning för Söster (Syster)?

2003-01-20, 06:53
Svar #1

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11058
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 11:36
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Otterbjörk skriver:
Sestrid gammal sidoform till Estrid (liksom Sasser till Assar) och mest brukad i Sydsv. (jfr Sästred från Värend).
Sestrid finns med i förbundets namnlista.
Vänligen,
Olle Elm
Vänligen,
Olle Elm

2003-01-20, 22:42
Svar #2

Utloggad Ingegärd Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 668
  • Senast inloggad: 2019-02-15, 23:21
    • Visa profil
Hej Gunnar!
De flesta av mina anor finns i Allbo härad, men jag har bara hittat en Sestred. Det är min anmoder hustru Sestred i Finnanäs i Västra Torsås, nämnd i mantalslängden 1640 - 1651. Någon gång skrivs namnet Sestredt och en gång Estred, men stavningen är ju sällan konsekvent.
Den här namnformen är kanske ganska lokal. Slätthög och Västra Torsås är ju inte riktigt grannsocknar, men ligger ganska nära varandra.
Jag vissta inte att det finns ett Moeboda i Slätthög. Det finns det nämligen i Västra Torsås också.
Mvh
Ingegärd

2003-01-21, 00:17
Svar #3

Gunnar Ståhl (Gunnars)

För mycket upplysande svar (Olle) - varmt tack! - Ingegärd: Intressant - Moeboda, endast två i riket enligt Svenska ortnamn (CD-skivan) - ett i Västra Torsås, ett i Slätthög, det senare 4,5 km NNV om kyrkan. - Sestrid är det också ont om! Mvh/Gunnar

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna