ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Segud / Sägud / Segut  (läst 1635 gånger)

2014-06-15, 21:53
läst 1635 gånger

Utloggad Bengt Olsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 420
  • Senast inloggad: 2024-04-26, 22:46
    • Visa profil
Hej !
 
Någon som känner till mansnamnet Sägud, dess betydelse eller upprinnelse ?
Jag har två anor med detta namn i Hagestad, Löderup sn under senare delen av 1600-talet.
Kan inte hitta någon information om detta namn på nätet.
 
Bengt i Borrby

2014-06-15, 22:36
Svar #1

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5048
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 12:41
    • Visa profil
Hej Bengt!
 
Även jag har undrat över detta namn, i.o.m. att jag i min forskning har en Segud Seehusen (1757-1830), kvartermästare vid Norra Skånska kavalleriregementet. Han i sin tur döptes efter sin morfar, kyrkoherden V. Sallerup & Remmarlöv, Segud Langvagen (1711-1723), men denne är i sin tur (enligt herdaminnet) son till inspektorn, förutvarande arrendatorn på Eriksholm, Nils Pettersson Langvagen och Elsa Larsdotter, så man kan undra varifrån de fick inspiration till sonens namn?  
 
Jag har tyvärr inte heller hittat något om namnets upprinnelse, men namnet Segud omnämns i förbifarten av Torbjörn Malm  på Anbytarforum, bland de nordgermanska personnamnen som fortfarande ofta förekom i Småland och norra Skåne fram till 16-1700-talet. Jag hittade själv namnet i en dikt, Sjælands förste Befolkning (Danske kjæmpeviser : ældre og nyere (1846), sid. 559), som säkerligen tillhör de nyere, men som ändå kan vara intressant i sammanhanget. En av verserna lyder:
Nei svared Segud ikke saa,
Det Sædland hede skal;
Hvor Jætter end henkomme maa,
Det bær bland lande pral.
Tiden fortærer alle fædre-minde.
Mvh, Markus
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2014-06-16, 11:13
Svar #2

Paul Bergström

Det finns ett antal Segud i norra delen av Torna härad i slutet av 1600-talet. Vill minnas att det handlar om Igelösa, Odarslöv, Södra Sandby och/eller Hardeberga. Kanske du kan hitta t.ex. en Lars Segudsson där
 
Det kan ju också vara så att det förekommer som en dialektal variant på Sigurd.  
 
/Paul

2014-06-16, 21:42
Svar #3

Utloggad Mats Pettersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4723
  • Senast inloggad: 2024-03-05, 11:22
    • Visa profil
Jag råkar ha dessa noteringar om Langvagensläkten: Genealogiska föreningen anger släkten som invandrad från Tyskland, även med stavningen Langwogen. Nils Pettersson Langvagen på Eriksholm hade en bror Gert Pettersson Langvagen som var handlande i Ystad. Han var född omkring 1670 och skall ha begravts den 20 januari 1710. Brödernas far skall ha varit handelsmannen och hospitalsföreståndaren Peter Segudsen Langwagen, som dog 72 år gammal i Ilstorp och begravdes i Ystad den 13/11 1696 och alltså född ca 1625. Det isländska handelskompaniet drevs fram till ca 1706 av en som hette Segud Langwagen.
Hälsar Mats

2014-06-17, 00:00
Svar #4

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Enligt Sven Carlquist, Ystadsläkter under trenne sekler (Ystad 1977) så härstammar släkten Langwagen från Segud Nilsson, död 1652 26/3, som var far till handelsmmannen Peter Segudsson,f ca 1625, död 1696 i Ilstorp.

2015-04-19, 10:37
Svar #5

Utloggad Tommy Waestander

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 5
  • Senast inloggad: 2015-04-19, 10:41
    • Visa profil
Hej!
Tack för all ny information ni givet mig kring Langvagensläkten och Segud Seehusen. Är i början av min släktforskning och tar tacksamt emot era uppysningar.
 
MVH Tommy

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna