ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Schalomil  (läst 628 gånger)

2006-06-06, 17:18
läst 628 gånger

Utloggad Christina Skagerborg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 661
  • Senast inloggad: 2024-01-27, 16:37
    • Visa profil
Hej!
 
På jakt efter släktförgreningar finner man ibland något helt annat. Jag har hittat ett namn som jag aldrig sett förut och som jag inte heller helt säkert kan utläsa. Det är från födelseboken i Karlskrona amiralitetsförsamling 1810. Om ni har tillgång till Genline är det GID: 1760.202.78800.
 
Namnet som barnet i fråga får är Sehalomin eller Schalomil Edvard. Det finns ett judiskt namn Shlomi som är mycket likt men inget antyder att föräldrarna är av judisk härkomst.  
 
Är det någon som stött på detta namn tidigare?
 
Christina

2011-04-01, 07:13
Svar #1

Utloggad Camilla Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3135
  • Senast inloggad: 2016-05-28, 10:43
    • Visa profil
Gossen, som tydligen dog späd, föddes 1810 2/8 och döptes till Schalomil Edvard.
 
Kanske är det en variant (eller felstavning) av Schamil / Schamyl?

2011-04-01, 15:29
Svar #2

Utloggad Bo Persson

  • Bo Peter Persson
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6985
  • Senast inloggad: 2024-04-26, 13:13
    • Visa profil
Charles Emile, uttalsmässigt återgivet (med förvrängning av e till o) av någon med begränsad insikt i fransyska språket och att det rörde sig om två namn, inte ett, är kanske en möjlig förklaring.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna