ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Sanna  (läst 720 gånger)

1999-10-05, 10:16
läst 720 gånger

sanna

Hej
 
Jag undrar lite om namnet Sanna vad det betyder vad det kommer ifrån och när det kom till Sverige!
 
Sanna

1999-10-05, 14:28
Svar #1

Utloggad Rolf Liljhammar

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 466
  • Senast inloggad: 2010-12-03, 04:58
    • Visa profil
Hej Sanna!
 
Jag har alltid tolkat Sanna som dimunitiv av Susanna, Susann etc..
Dvs ett smeknamn på en som eg heter Susanna.
 
Mvh
 
Rolf L

1999-10-05, 17:26
Svar #2

Utloggad Carl-Fredrik Hanzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1959
  • Senast inloggad: 2018-08-09, 16:27
    • Visa profil
I princip är väl Sanna snarast en kortform av Susanna (i likhet med Lena av Magdalena och Helena, Tina av Albertina och Martina, Fina av Josefina samt Mina av Vilhelmina), men kan också vara identiskt med adjektivet sanna (bestämd form av sann), som i den sanna läran, den sanna tron etc. Jfr mansnamnet Sannfrid (=sann frid), som var ett inte helt ovanligt namn under andra hälften av 1800-talet och början av 1900-talet.

2000-02-07, 23:01
Svar #3

Ingvar Dahl

Frågan är väl om inte Sanna också kan vara en variant av Alexandra... Jag har i min släkt i Västra Värmland (Stavnäs - Värmskog) under slutet av 1600-talet flera personer med namnet Sandersson/Sandersdotter. På några ställen här och var noteras förleden som Sanner. Ursprunget till detta namn var prästen Sanderus Jacobi, död i Stavnäs (S) 1628.

2000-02-07, 23:31
Svar #4

Utloggad Håkan Skogsjö

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1443
  • Senast inloggad: 2013-04-24, 08:42
    • Visa profil
    • www.bokhandeln.ax
Att namnen Alexandra och Alexander gav upphov till kortformerna Sandra och Sander är välkänt och dokumenterat i litteraturen, likaså att Susanna är en kortform av Sanna (inte en diminutiv), precis som Car-Fredrik skriver. Men att Sanna skulle vara någon slags variant av Sandra finns veterligen inga belägg för, men kan förstås inte uteslutas. Men för att påstå något sådant bör man nog ha konkreta bevis, det vill säga personer som i källmaterialet verkligen omväxlande kallas åtminstone Sandra/Sanna och helst Alexandra/Sanna. Tills sådana dyker upp tillåter jag att starkt betvivla att det finns något samband mellan Sanna och Alexandra.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna