ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Robsahm  (läst 1908 gånger)

2001-01-10, 21:45
läst 1908 gånger

Carola Ulups

Hej
 
Har en släkting till mig som heter Robsahm som andra förnamn. Min fråga är om någon vet var namnet härstammar ifrån och om någon tidigare har kommit i kontakt med det namnet? Tydligen så har det namnet gått i arv till den förstfödde sonen men var det kommer ifrån har försvunnit på vägen.
Tacksam för alla synpunkter om detta namn.
 
Hälsningar
Carola

2001-01-10, 22:47
Svar #1

Utloggad Åke Tilander

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 480
  • Senast inloggad: 2018-09-18, 06:07
    • Visa profil
3 män bär detta namn som sitt förnamn idag. Ingen av dem använder det som sitt tilltalsnamn enligt SCB.
 
http://www.scb.se/befovalfard/sakomraden/namn/namnsok.asp

2001-01-11, 17:18
Svar #2

Göte Nordin

Hej Carola!
Kanske känner du till det redan men Robsahm förekommer som efternamn till en från Skottland till Sverige invandrad släkt. Kanske har detta med ditt efterfrågade förnamn att göra? Jag känner till en gren av släkten som börjar med skotten Christian Robson som i mitten av 1500-talet ska ha invandrat till Sverige. Sedan vet jag att hans sonsöner kallade sig Abraham resp Petter Robsahm och deras ättlingar bar i sin tur namnet Robsahm. En Carl Magnus Robsahm adlades 1819 och fick då namnet af Robson. Flera av de här herrarna var brukspatroner, verksamma i Bergskollegium mm inom bergsbruk och järnhantering. Om du är intresserad har jag ytterligare några data kring Robsahmska släkten.  
 
mvh Göte

2001-01-11, 21:25
Svar #3

Carola Ulups

Hej Göte!
 
Egentligen vet jag inte så mycket om Robsahm mer än att jag har fått höra att det numera är en utdöd släkt. Vad det kommer ifrån kan jag tyvärr inte riktigt komma ihåg. Men har du mer information om Robsahmssläkten så är jag mycket intresserad.  
 
Med vänlig hälsning
 
Carola

2001-01-11, 23:22
Svar #4

Utloggad Sigvard Boström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 101
  • Senast inloggad: 2015-06-17, 22:21
    • Visa profil
En tradition utbildad redan i mitten av 1700-talet gör gällande att släkten skulle härstamma från Skottland och där hetat Robson. (Hülphers). Det mesta tyder dock på att släkten i stället skulle ha tysk eller möjligen holländskt ursprung. Enligt traditionen skulle stamfadern under de inbördes striderna på 1500-talet ha flytt från Skottland till Sachsen och därifrån invandrat till Sverige. Han uppges först ha varit ryttare men senare slagit sig på handel.
Vidare skulle det redan tidigt av släkten förda heraldiska vapnet vara s.k. talande, varvid Rob- skulle stå för rova och -sahm för frö, i vapenskölden återfinns en på ett berg stående blommande rova. Detta har tagits som en ytterligare intäkt på den skotska härstamningen.
Tolkningen av namnet svarar emellertid ej mot engelskt språkbruk men däremot mot tyskt, där Rob- står för (die) R?be och -sahm för (der) Samen och sålunda bildas släktnamnet R?bsam(en) eller Robsahm.
Namnet R?bsa(h)m(en) förekommer på åtskilliga håll i Tyskland, och flera av dessa släkter liksom släkter med namnet R?be bär olika varianter av vapen med rovor -  i likhet med svenska släkten Robsahm.
Källa: Svenskt biografiskt lexikon, häfte 147 sidan 251, tryckt i Sthlm 1998.

2001-01-12, 09:37
Svar #5

Göte Nordin

Hej Sigvard och Carola!
Den Christian Robson jag nämner som invandrat i mitten av 1500-talet, slog sig först ner i Köping, sedan i Västerås och arrenderade därefter Malingsbo bruk i Västerbergslagen. Då fick han i folkmun benämningen Malingsbotysken, så det du Sigvard uppger, angående tysk inblandning på något sätt, verkar ju stämma. Ser också nu i min källa att även denne Christian Robson ibland kallade sig Robsahm.  
Källa: Boken Skyllberg 1346, 1646, 1946 av Bertil Walld?n, bl a sid. 432. Jag får be dig Carola att kika vidare i den boken, om du vill veta mer om den släktgren som hamnade i Närke och inom Skyllbergs bruks domäner. Bör kunna lånas på bibliotek.
 
mvh Göte

2001-01-12, 16:14
Svar #6

Carola Ulups

Hej alla
 
Tack så jättemycket för eran information om Robsahm. Nu har jag något att gå vidare på. Det ska bli väldigt intessant. Åke, det du berättar att tre stycken personer bär det som andra namn, det måste vara de tre som finns i min släkt på nära håll. Varav en av dom är min systerson.
 
Med vänlig hälsning
 
Carola

2019-05-29, 10:56
Svar #7

Utloggad Mats Romlin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 209
  • Senast inloggad: 2022-08-17, 11:36
    • Visa profil
Hej.


Jag har också snurrat in på Robson genon ett ingifte hos Elias Robson-Holmgren.
Elias var son till Anna Maria Elisabet Robson som var dotter till Henrik Julius Robson (Präst)


Snurrar man vidare så får man koppling till Gustav De Laval ångturbinen och separatorns utvecklare.


I Muncktells herdaminne Del 3 sida 394 står det att han tagit namnet från fina färfäders namn i Skottland. Sant eller inte ?


Ha en fin dag // Mats

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna