ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Qinen  (läst 570 gånger)

2004-03-22, 11:02
läst 570 gånger

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Senast inloggad: 2024-04-26, 20:22
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Såg i en diskussion detta förnamn och vid en sökning i SCB fann jag att en kvinna i Sverige hette så vid årsskiftet. Varifrån kommer detta namn?
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2004-10-04, 21:43
Svar #1

Qinen Erixon

Hej. Det är jag som heter det  Det är helt enkelt taget. Ett egenpåhittat namn. Man kan nog säga att det är ursprunget ur personnamnet Christin.

2004-10-04, 21:50
Svar #2

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Q är en utrotningshotad bokstav och behöver allt stöd!

2004-10-04, 23:15
Svar #3

Anders Andersson

Alla har väl läst Varför är det så ont om Q? av Hans Alfredson..?
 
Ät aldrig! Ät aldrig!

2004-10-05, 20:23
Svar #4

Utloggad Åke Tilander

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 480
  • Senast inloggad: 2018-09-18, 06:07
    • Visa profil
Qinen, berätta gärna lite mer hur du / dina föräldrar resonerade när du fick namnet. Alla namnforskare vill säkert få det ordentligt dokumenterat hur det gick till. Var Qinen t.ex. barnspråk, dvs ditt aldeles egna sätt att uttala Christin?
 
Har ditt namn någon särskilt betydelse / innebörd för dig?
 
Berätta allt!!! Jag menar om 150 år när 100 000 svenska kvinnor bär det namnet vill de säkert veta!

2004-10-18, 11:38
Svar #5

Qinen Erixon

 Det är barnspråk av Christin, det var min bror som då var 2 år som förkortade mitt namn och sa Kin. Sen började min far sätta Kin i bestämd form och kallade mig Kinen.  
 
Jag kallades då både Kinen och Christin men mest Christin.  
 
Sen var det så enkelt att jag inte kände att jag passade i Christin, och ville komma bort från det som jag förknippade med min barndom som jag inte upplevde så positivt och samtidigt hade jag och min far glidit ifrån varandra, hade nästan ingen kontakt alls, så jag ville hedra honom genom att använda Kinen som ju han varit den första att kalla mig. Men jag tyckte K:n var så hårda så jag valde Q istället som begynnelsebokstav. Även om Kinen också förknippas med min barndom så var det den positiva delen av det, att vara unik och sedd, och att ha ett namn som bara var mitt.
 
Naturligtvis har jag en speciell relation till mitt namn, de har nog de flesta, men eftersom jag är ensam om namnet så känns det väldigt förknippat med mig själv och jag ångrar verkligen inte att jag tog beslutet för ca 10 år sen att få namnet även på papper och inte bara att kallas det. Att skicka in ansökan för namnbyte var det första jag gjorde när jag fyllde 18 år, vilket är åldern för att få byta namn utan föräldrars tillåtelse.
 
 
Mvh Qinen.

2004-10-18, 20:09
Svar #6

Utloggad Åke Tilander

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 480
  • Senast inloggad: 2018-09-18, 06:07
    • Visa profil
Tack Qinen! Det var spännande att få läsa din historia.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna