ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Per / Peter / Petter / Peder / Petrus  (läst 1548 gånger)

2013-03-23, 10:21
läst 1548 gånger

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Jag har stött på både Per och Petrus i samma familj. Den senare var född 1834, Vittsjö, Kristianstads län och den förre 1836, Vittsjö.
 
Föräldrarna var Pehr pehrsson född 1810, Vittsjö och Nilla Petridotter född 1813, Vittsjö.
(Källa: Rommentorp,Vittsjö sidan 65, 1832-1836 och sidan 133 Romentorp 1836-1840.)
 
Är det två olika namn? Jag har trott att namnen har samma ursprung. Modern kallas Petridotter. Är det en genetivform av namnet Pertus?
Ann-Mari Bäckman

2013-03-23, 12:34
Svar #1

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5048
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 12:41
    • Visa profil
Hej Ann-Mari!
 
Detta fenomen har jag stött på två gånger, också i Skåne (dock Per och Petter). Nu senast var det en klockares två söner, i dödboken 1731 avlider klockarens äldste son Per 21 år gammal, och någon månad senare klockarens lille son Petter, 10 år. Dock finns inte födelseboken bevarad före 1730, men det är ingen tvekan om de båda bröderna var helsyskon. I början av 1800-talet fanns två andra bröder i Skåne, Per Landström och Petter Landström. Jag blev väldigt förvirrad och trodde först att det var samma person (Per och Petter är ju samma namn) innan jag hittade deras fars bouppteckning, och insåg att det var två bröder med tio års ålderskillnad. Det t.o.m. står Per resp. Petter i födelseboken.
 
I ditt fall från Vittsjö verkar det ju som att den ene blivit döpt efter sin farfar Per, och den andre efter morfar Petrus. I vissa fall har jag sett att det i syskonskaror funnits två systrar Anna, eller två bröder Per, och då har det väl varit samma fenomen som i Vittsjö (där de båda släktingarna, efter vilka bröderna uppkallats, ursprungligen haft samma form av namnet). Då har de kallats store Per och lille Per eller liknande för att skiljas åt. Kanske har man i andra fall utnyttjat ett namns olika former (som i fallen med klockaren och Landström) för att kunna döpa två bröder till samma ursprungliga namn (Per), och ändå skilja dem åt (Per och Petter)?
 
Mvh, Markus
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2013-03-23, 14:26
Svar #2

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Tack Markus,  
för ett intressant svar!
Ann-Mari Bäckman

2013-03-23, 21:08
Svar #3

Utloggad Jacob Hejmdal Gren

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 521
  • Senast inloggad: 2017-02-19, 23:23
    • Visa profil
Samme fænomen er jeg også stødt på - her kommer to eksempler fra Blekinge:
- Det første er som beskrevet af Markus ovenfor: Per Person og Botel Persdotter i Bränteknuva, Fridlevstad församling har ved deres død i henholdsvis 1760 og 1772 sønnerne Per Persson og Peter Damstedt. De er altså helsøskende og var i live samtidig.
- Det andet eksempel kan jeg ikke helt forklare: Carl Olofsson og Botill Hansdotter i Fridlevstad/Hörryda, Fridlevstad församling blev gift i 1707. Ingen af dem havde været gift før. De fik følgende børn: Hans (1710), Per (1712), Carl (1715), Pär (1719), Oluf (1724), Truls (1727) og Olof (1730). Ingen af sønnerne døde som børn, så der var både 2 x Per og 2 x Olof samtidigt. Jeg har endnu ikke fundet en forklaring på dette - altså hvem de skulle være opkaldt efter (bortset fra farfaren).
 
I øvrigt så kan man vel generelt sig, at jo nærmere man kommer sig vor tid, jo mere ser man f.eks. Per og Peter som to forskellige navne, mens man tidligere så det som varianter af samme navn?
 
VH Jacob

2013-03-23, 22:34
Svar #4

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
I min farfars mormors släkt i Gestad, Dalsland. har jag två helbröder med samma namn:
 
Lars Larsson, född 1788 14/3 i Björnerud, död 1856 24/1 därstädes.
och
Lars larsson, född 1800 2/9 i Torpane, Gestad, död 1871.
 
Längre tillbaks finns också helbröderna från Gestad
 
Anders Bryngelsson, f 1752, död 1828  21/3.
Anders Bryngelsson, f 1754.
 
Jag tror detta diskuterats förut under någon annan rubrik, och att det då konstaterades att det var ganska vanligt i Dalsland med överlevande syskon med samma namn.

2013-03-23, 23:28
Svar #5

Utloggad Kristina Gunnarsdotter

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6204
  • Senast inloggad: 2024-04-21, 18:20
    • Visa profil
I Övre Ullerud i Värmland finns Harald Skagerbergs döttrar Sara Skagerberg 1711-1749 och Sara Skagerberg 1716-1773. Visserligen olika mödrar, men det var nog ändå väldigt opraktiskt.
 
(Meddelandet ändrat av Kristina1 2013-03-23 23:44)

2013-03-24, 00:30
Svar #6

Utloggad Moderator Språk

  • Moderator *****
  • Antal inlägg: 194
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Som Elisabeth nämner har ämnet helsyskon med samma förnamn diskuterats tidigare på Anbytarforum (tydligen under tre olika rubriker). Jag har nu slagit samma dessa diskussioner under en gemensam rubrik, nämligen Språk, ord och namn » Personnamn » Förnamn » Övrigt om förnamn » Helsyskon med samma förnamn. Jag låter dock den ovanstående diskussionen ligga kvar eftersom den främst handlar om namnet Per / Petter / Petrus, och hur det passar in i fenomenet helsyskon med samma förnamn.

2013-03-29, 03:54
Svar #7

Utloggad Martin Nordling

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 403
  • Senast inloggad: 2024-04-05, 19:06
    • Visa profil
Det verkar som att det finns en praxis på detta forum att normera alla dessa namn til Per om personen är född för mer 150 år sedan. I alla fall så har jag stött på ett fall i Sköldinge då en person vanligen kallas Per Svensson, men i HFL har jag hitintills bara läst Päder Svänsson (vilken möjligen kan normeras till Peder Svensson), en av Göran Perssons förfäder. Vidare har jag upptäckt att han fick en dotterson med namnet Petter Erichsson, på Sköldingetråden så nämns en annan dotterson som då kallas Per Berilsson. Jag kan inte undgå att undra ifall inte samtliga egentligen var kända som Petter av omgivningen.
 
Ett århundrade senare så har jag hittat Pehr Pehrsson i St Tohltorp, Östra Vingåker (D), som har sonen Petter (f. 1802). Dessa stavningsformer är de som förekommer i HFL (Petter antecknas för övrigt som lägre vetande, med vilket jag misstänker avses att han var [milt?] förståndshandikappad).

2013-03-29, 09:24
Svar #8

Utloggad Tomas GH Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 617
  • Senast inloggad: 2023-11-14, 20:54
    • Visa profil
Förmodar att normering av namn är beroende av var i landet vi befinner oss. Om vi tar Sexdrega socken i södra Västergötland som exempel, så är Per och Petter två skilda namn.  
 
Per skrivs Peder eller Päder i kyrkoböckerna under 1700-talet. Dessa personer benämns Per i mantalslängder eller domböcker.  
 
Petter är ett annat namn och skrivs både Petter (eller Peter) i kyrkoböcker, mantalslängder och domböcker.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna