ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Onsa  (läst 657 gånger)

1999-12-11, 16:31
läst 657 gånger

Utloggad Eleonor Törner

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 72
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Jag har i min mans anor träffat på det vackra och ovanliga kvinnonamnet Onsa. Den första med det namnet var född 1685 och gift med Erik vid Hessle i Othem, Gotland. Deras dotter fick namnet Onsa Eriksdotter f 1729-06-07. Hon gifte sig med Rasmus Nilsson och bodde också vid Hessle i Othem. En av deras döttrar fick namnet Onsa Rasmusdotter f 1769-08-23 och d 1773-05-18. Rasmus och Onsa hade en son, Anders Rasmusson-Filerius som var gift med Brita Hansdotter och bodde vid File. Hans dotter fick namnet Onsa Elisabeth Filerius f 1804-04-30. Anders Johansson skriver om detta namn i Haimdagar, men tycks inte ha hittat fler än jag. Har någon träffat på namnet Onsa? Har funderat mycket på var namnet kom ifrån och om det funnits flera kvinnor med namnet Onsa. Har sökt namnet på data men ej funnit namnet där, får bara napp på Onsala.

1999-12-11, 20:26
Svar #1

Utloggad Olle Överby

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1764
  • Senast inloggad: 2022-10-19, 14:15
    • Visa profil
    • https://1drv.ms/u/s!AvCM9dq1W7qzhC0GI7LzFONZ66Lt
Jag har i mitt arbete med gotländska vigselregister sett namnet Onsa i nedanstående äktenskap:
 
1750-03-19 Lång Mårten Jöransson Bäl Olofsdotter Onsa Bäl Flyttat till Stenkyrka Bäl
1752-10-29 Nilsson Rasmus Othem Erichsdotter Onsa Othem Bröllop i Hessle Othem
1824-05-27 Wallqvist Olof Nilsson Bjärs, Vallstena Filerus  Onsa Lisa Othem  Othem

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna