ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Niliana  (läst 745 gånger)

1999-09-23, 18:39
läst 745 gånger

Helena Hansen

Hej!
Jag undrar om någon stött på detta namn och vad det kan tänkas komma från.
Jag har hittat flera anfäder till mig med detta namn i från norra bohuslän, Lurs församling.
Förekommer väldigt ofta mellan början av 1700-talet till i början av 1900-talet.
/Helena

1999-09-23, 18:51
Svar #1

Utloggad Ulla Kristoffersen

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 279
  • Senast inloggad: 2024-01-21, 15:57
    • Visa profil
Kan det vara så att personen med namnet Niliana var nummer nio i en syskonflock? Jfr Ottiljana, Ellef och Tollef.
Hälsningar Ulla

1999-09-24, 05:35
Svar #2

Utloggad Elsie Ekstrom Martin

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 76
  • Senast inloggad: 2010-03-28, 00:33
    • Visa profil
Hej!
Min farmor hette Nionilia, som var en sorts andring av Helena.  Har namnet Niliana nagot att gora med Juliana, eller Helena? namnet av avsandare?
Mvh
Elsie Ekstrom Martin
Minneapolis, MN, USA

1999-09-24, 08:01
Svar #3

Utloggad Sam Blixt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6336
  • Senast inloggad: 2019-04-23, 20:37
    • Visa profil
    • samblixt.se
Det är mycket ovanligt, det finns inte på Förnamnsskivan, Sveriges Dödbok eller Emigranten. I PLF:s databas fanns det inte heller.
 
Det kanske endast förekom i Bohuslän och har möjligen norskt eller italienskt ursprung. Jag har sett namnet i norska och italienska artiklar på Internet.
 
MVH/Sam Blixt/Oskarshamn

1999-09-24, 08:39
Svar #4

Helena Hansen

I Lur hittar jag drygt 50-personer födda med namnet Niliana. De flesta födda under 1700-talet. Namnet förekommer på fler ställen, men vad jag kan se verkar det bara vara norra bohuslän. Jag har stött på namnet i Strömstad, Tjärnö, Tanum bland andra, som alla är församlingar i norra Bohuslän. Det märkliga är att det förkommer mest i just Lur.
 
En tanke jag fick var att till Lurs församling, tillhörde (och tillhör) en ö som heter Resö och det är här jag ser namnet mest, liksom på Tjänrö (dock inte riktigt lika vanligt), som är en ö som stod i förbindelse med Resö på grund av det geografiska läget.  
 
Första gången jag i Lur stött på namnet är 1736-12-05 då Niliana Jörgensdotter döps. Föräldrarna heter Jörgen Jörgensson och Barbro Nilsdotter, Borrekärr.  
Födelsedatum nämns inte. Det är även första gången jag sett namnet förekomma i norra Bohuslän.
 
1837-06-13 föds som jag kan se den sista Niliana i Lursförsamling, av föräldrarna Petter Johansson och Anna Maria Andersdotter.
 
Skulle vara väldigt roligt och höra om någon annan sett namnet förekomma någon gång.
 
MVH/Helena Hansen

2000-02-11, 21:12
Svar #5

Utloggad Berit Kulin

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 65
  • Senast inloggad: 2022-07-24, 19:59
    • Visa profil
Har en Niliana som är född 1783 i Näsinge,
det ligger också i norra Bohuslän,
Har ganska ofta stött på detta namn i Bohuslän
även i Skee. Oliana är också ett vanligt namn i Bohuslän

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser



Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna