ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Lunn  (läst 514 gånger)

2003-11-19, 15:23
läst 514 gånger

Jenny Augustsson

En kompis till mig som bor i U.K frågade mig om jag visste vad hans förnamn betydde. Han hade nämligen fått höra att detta namn kom från vikingarna i Sverige. Namnet har jag aldrig hört förut och tvivlar på att han har fått korrekt information.  
 
Namnet är alltså Lunn
 
Är det någon som vet, blir jag och min vän mycket tacksamma.  
 
Mvh Jenny

2003-11-20, 02:32
Svar #1

Carin Arbman

Vet inte om just detta namn, men det finns massor av nordiska språkinfluenser i England, framför allt i person- och ortnamn. Det skulle kanske kunna komma från Lönn - bara en gissning från min sida. Hör med någon expert på området,  t ex någon insitution för fornoridiska språk eller medeltidsengelska i England.

2003-11-20, 09:27
Svar #2

Utloggad Mikael Persson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1357
  • Senast inloggad: 2022-01-17, 11:31
    • Visa profil
Och så fanns ju förnamnet Lund åtminstone in på 1600-talet (står precis före Lunn i listan av namn här ...)
 
Hälsningar, Mikael!

2003-11-20, 23:02
Svar #3

Jenny Augustsson

Tack båda två!  
 
Mvh Jenny

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna