ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Släkten Roos från Huså Bruk  (läst 839 gånger)

1999-06-15, 07:40
läst 839 gånger

Margareta Lindgren

Under min forskning för att kartlägga prästsläktet Alenius med rötter i Nordingrå har jag kommit fram till följande. Catharina Charlotta Alenius 1769-1840 från Lucksele förs. gifte sig med häradskrivaren och inspektoren vid Huså Bruk i Jämtland, Nils Gustaf Roos 1774-1830. De fick fem barn, tre pojkar och två flickor, flickorna har jag väl någorlunda grepp om men pojkarna som tydligen flyttade hemifrån för att studera har jag inte kunnat hitta. Nu undrar jag om det finns någon som kan ge mig ett uppslag. Det gäller Anders Gustaf Roos f 1807-00-30, Carl Jakob Roos f 1814-06-27 och Johan Fredrik Roos f 1815-04-26. Dessutom skulle det vara intressant att få veta var fadern Nils Gustaf Roos har sin härstamning.

1999-06-15, 13:16
Svar #1

Utloggad Lena Lundgren

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 89
  • Senast inloggad: 2021-10-12, 20:57
    • Visa profil
Hej
I Huså Bruks historia av Gösta Ullberg står följande att läsa om Roos:
 
Efter kriget 1808-09 reste inspektor Roos över till Norge för att björna baggan och utkräva ersättning för de av norrmännen åsamkade skador å bruket. Han lyckades förunderligt nog ganska väl. De betalte utan att pruta och därjämte hederliga drickspenningar, allt av deras nya creditmynt, varav de hava gott förråd Sid 177 -178
 
Sid: 188:
Nils gustaf Roos f 1774 Han får den 9/5 1803 såsom huvudbokhållare vid gustafs och Carlsbergs kopparverk fullmakt av FO Lorich att bevaka verkets rättigheter vid hemmansyner o.d. År 1807 är han inspektor och nämns som sådan ännu år 1829, då han också är häradsskrivare. Han blev omsider major Lorichs' närmaste man i Huså och betraktades som en mycket duglig inspektor. Om han lyckades uppgörelse med Norrmännen efter kriget 1808-09 se ovan sid 177.
Roos var gift med Catharina charlotta Alenius f 1769 Hon nämnes i Arndts reseberättelse från sommaren 1804 (sid 169) som den söta frun, hos vilken Arndt efter bestigningen av Åreskutan fick nattkvarter i Huså inspektorboställe, och vars gästvänlighet han berömmer. Makarna hade bl a barnen Eva Barbara f 1805, Anders Gustaf (f 29/1 1807 studerade i Härnösands gymnasium 1825-1829 kameralex. 1831), Margareta charlotta f 1808 samt Lovisa f 1812, gift med översmältareh Anders Olofsson Hyttsten Familjen flyttade härifrån till Alsen.
Roos avled någon gång under tiden dec. 1829-mars 1830.
 
på sid 634 står han också nämd i ett vittnesmål eller en tvist.
 
Jag skulle kunna ta kopior på detta mtrl eller om du själv försöker få tag på boken på ett antikvariat, den är otroligt bra och kul att läsa om man har släktrötter därifrån!
 
Hoppas detta hjälpte till lite.
 
Mvh Lena Lundgren

1999-06-15, 16:07
Svar #2

Margareta Lindgren

Tack Lena! Jag har redan beställt ett fjärrlån från biblioteket.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna