ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Jesper  (läst 1014 gånger)

2002-11-08, 18:18
läst 1014 gånger

Lotta Nordin (Lotta)

Hur vanligt var detta namn på 1500- och 1600-talen?
 
I Rötters namnlista står om namnet Jesper:
Jesper dansk form av tyska Jasper (samma namn som Kasper).
 
Jag har funnit en Jesper Smed i Jönköping 1588 (rådhusrättens protokoll).
En Peder Jespersson, fogde över Redvägs och Ås härader 1614, enligt Jönköpings historia II, sid 17.
Systrarna Margareta och Ibba Jespersdöttrar i Barkeryd, Jönköpings län (Tveta häradsrätts protokoll) under första hälften av 1600-talet.
Två Jesperssöner, Magnus och Johan, nämns under Släkter:Introducerad adel:Gripensköld.

2002-11-09, 15:53
Svar #1

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11058
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 11:36
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Hej Lotta,
Brita Jespersdotter i Sköldsryd, Lommaryd sn, död före 1651, har jag alldeles nyss rapporterat i diskussionen under Gripensköld. Skall hålla ögonen öppna efter fler Jesprar.
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2002-11-09, 16:38
Svar #2

Lotta Nordin (Lotta)

Hej!
 
Nu har jag hittat en till. En Nils Jespersson nämns i Tveta häradsrätts protokoll 1659, då han bevittnat en likvidation skriven av Jöns Larsson i Sköldsryd, Brita Jespersdotters man.
 
I den diskussion jag länkat till ovan nämns också kronofogden i Kinda och Ydre härader i Östergötland Sten Jespersson (död 1655).

2002-12-02, 17:37
Svar #3

Utloggad Kjell Mäki

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 539
  • Senast inloggad: 2011-05-23, 19:22
    • Visa profil
Hej!
 
I Norrbotten fanns en finsk flykting vid namn Jesper Påvelsson, som var noterad åren 1594-1617 under olika byar, Vuono och Nikkala i Nedertorneå, och Päkkilä i nuvarande Hietaniemi.
1603 heter han Esbjörn i förnamn! Orsaken till det är att han var finsktalande och skrivaren var svensktalande.
 
1619 står två söner för nybygget, Henrik och Bengt. Byn heter senare Esperi, det finska namnet på Jesper. Sonen Bengt, fick ge namn åt en byadel som heter än i dag Pentilä. Byn heter idag Kukasjärvi.
 
Mvh Kjell

2004-10-08, 00:28
Svar #4

Utloggad Björn Sonesson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1141
  • Senast inloggad: 2019-01-08, 16:38
    • Visa profil
I Malungs församlings södra del finns det några byar längs Västerdalälven som med ett gemensamt namn kallas för Yttermalung,d.v.s. 'den nedre liggande bygden'. Övriga Malung förutom Finnmarken och möjligen Öje, utgör 'Övermalung'. Termen Övermalung används sällan idag - därför är jag osäker om Öje ska räknas dit. Malung ligger i Dalarna och gränsar i väster till de värmländska kommunerna Torsby och Hagfors.  
 
Men nu till saken. Det finns två byar på östra sidan av älven i Yttermalung. Bjuråker i söder och Nordanåker i norr. I Bjuråker fanns under 1600-talets slut en Jesper Eriksson. I mantalslängden 1693 står det hans namn och i summakolumnen att en person skattar för hushållet, vilket visar sig vara en person i hustrukolumnen, sannolikt hans hustru. Jag har sett hans namn i äldre mantalslängder än 1693 också, men har inte antecknat då jag var på jakt efter annat. Än idag finns det en eller flera gårdar med namnet Jäsp i Bjuråker.  
 
Möjligheten är ju ganska stor att denna Jesper Eriksson var barnbarns barnbarn till en annan Jesper Eriksson, Knecht Jesper Erichs[on] som betalar 3 öre i årliga räntan för år 1571. I samma skattelängd, hittar vi Lasse Iesp[er]sson i Yttermalung. Yttermalung används här i betydelsen Nordanåker. Kneckt betyder soldat.  
 
mvh Björn

2011-12-10, 11:14
Svar #5

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11058
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 11:36
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Jesper i Valby förekommer i Lösings härads dombok 1619 17/6 vid tinget i Furingstad.
Som ni kan se från diskussionen 2002 ovan, har det funnits ett intresse för att kartlägga detta namn och då kanske spec till de södra delarna av Sverige.
.....................................
Ser nu att vi redan från 2004 fört en lite större diskussion om en annan intressant Jesper, varför jag också länkar till  
Vänligen,
Olle
 
(Meddelandet ändrat av smol 2011-12-10 12:13)
Vänligen,
Olle Elm

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna