ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hampus  (läst 1284 gånger)

2001-01-06, 20:01
läst 1284 gånger

Marianne Andersson

Hur vanligt är namnet Hampus? Hur långt tillbaka har det använts här i Sverige? I vilka landskap är det vanligast förekommande?

2001-01-07, 00:48
Svar #1

Utloggad Åke Tilander

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 480
  • Senast inloggad: 2018-09-18, 06:07
    • Visa profil
6572 svenska män bär idag namnet Hampus 5408 använder det som sitt tilltalsnamn.
 
Även 17 svenska kvinnor bär detta namn och 4 har det som sitt tilltalsnamn, vilket kanske är mer överraskande!
 
Vill du själv kolla hur vanligt ett namn är kan du göra det på SCBs hemsida:
 
http://www.scb.se/befovalfard/sakomraden/namn/namnsok.asp

2001-01-09, 20:15
Svar #2

Marianne Andersson

HAMPUS
Tack Åke för uppgifterna om Hampus. Likaså för hemsidan där man kan få fram uppgifter om namn. Nog blev jag lite förvånad av att höra att det även fanns kvinnor som bärare av namnet. Jag trodde tidigare att namnet var av senare datum, men jag har stött på det på tidigt 1700-tal. Finns det någon som har liknande upptäckter?

2001-01-09, 23:53
Svar #3

Utloggad Åke Tilander

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 480
  • Senast inloggad: 2018-09-18, 06:07
    • Visa profil
Ja, nog är det märkligt att även kvinnor bär namnet Hampus. Det förvånar mig verkligen.  
 
Det går att tänka sig flera olika möjliga förklaringar till detta förutom att det är helt och hållet avsett att vara så:
 
1. Min första fundering är en ren spekulation. I SPAR (Statens person och adressregister) är 32 maximala antalet tecken för förnamn. Har du så många och långa namn så att antalet tecken överskrider 32 ska det sista eller de sista namnen förkortas till en bokstav på så sätt att det rymms inom totalt 32 tecken.
 
Om du t.ex. heter:
Pippilotta Viktualia Rullgardina Krusmynta Efraimsdotter Långstrump
 
så består dina förnamn inklusive mellanslag av totalt 56 bokstäver. Förnamnen måste då förkortas så att de ryms inom 32 tecken. I detta fall blir det förnamn som skulle stå i SPAR-registret:
 
Pippilotta Viktualia R K E
 
Mindre än 1 promille av alla svenskar är drabbade av att ha fått ett eller flera förnamn förkortade till en bokstav i SPAR-registret. Min spekulation går ut på att eftersom förkortning av förnamn är så ovanlig kanske alla som genom åren matat in uppgifter i SPAR inte alltid gjort detta på rätt sätt. En person som heter:
 
Pippilotta Viktualia Efraimsdotter (34=ryms ej inom 32 tecken) kanske helt enkelt fått sitt förnamn förkortat till: Pippilotta Viktualia Efraim (27=ryms inom 32 tecken!)
 
2. Den andra tänkbara förklaringen är att jag rätt ofta sett i kyrkoböckerna att man förkortat t.ex. Anna Olofsdotter med Anna Olof och så en liten släng på slutet om ens det för att vi ska fatta att det är en förkortning. Jag kan tänka mig att man när man en gång i tiden matade in alla uppgifter i datorerna helt enkelt missade och matade in  fel uppgifter. De allra flesta sådana fel påpekades säkert omgående, men kanske finns det kvar några sådana felaktigheter.

2001-01-10, 00:37
Svar #4

Utloggad Åke Tilander

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 480
  • Senast inloggad: 2018-09-18, 06:07
    • Visa profil
Ett litet tillägg till ovanstående inlägg:
 
3515 namn som är förkortade till en enda initial förekommer i SPAR. Det bör röra sig om något färre personer, eftersom man ju kan ha mer än en initial.
 
Av de som har sitt namn förkortat på detta sätt så är det 225 personer som har just sitt tilltalsnamn förkortat till en initial, vilket man kan anta både måste kännas taskigt och trist och det är lätt att förutse att det ställer till med problem i en massa sammanhang.
 
Intressant är att det finns en könsskillnad. Hos män förekommer 864 förnamnsinitialer och hos kvinnor 2651. Uppenbarligen får flickor av någon anledning längre och fler namn än pojkar!!!

2001-01-10, 16:18
Svar #5

Utloggad Matts Sandström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 79
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
I åtminstone Dalarna och Hälsingland lever gårdsnamnen alltjämt kvar i medvetandet. Jag känner till en gård Hampus i Ore socken och det finns säkert fler. Dessa gårdsnamn finns ibland antecknade som förnamn eftersom det inte finns så många andra sätt att anteckna dem. Vissa gårdsnamn är identiska med manliga förnamn. Således finns i min närhet en Jöns Julia, så en Hampus Karin eller Hampus Brita låter inte så egendomligt i mina öron.
 
Vänliga hälsningar Matts Sandström

2001-01-10, 16:21
Svar #6

Utloggad Matts Sandström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 79
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
P.S. Jag kan förresten bekräfta Mariannes iakttagelse att Hampus ingalunda är ett modernt namn. Jag har bland mina släktingar femton stycken Hampus, varav den tidigaste av mig kände var ryttmästaren Hampus Kalmberg, född 1728.

2001-01-10, 20:42
Svar #7

Utloggad Åke Tilander

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 480
  • Senast inloggad: 2018-09-18, 06:07
    • Visa profil
Hej Matts!
 
Mycket intressant ditt påpekande om gårdsnamnet. Det låter mycket troligt det är fråga om just ett gårdsnamn i nästan alla de fall med kvinnor som bär förnamnet Hampus. Det enda jag inte riktigt får ihop är de kvinnor som har Hampus som sitt tilltalsnamn.

2001-01-10, 21:59
Svar #8

Marianne Andersson

Hej Mats,
Det var intressant att höra. I vilka socknar har dessa Dina anor med namnet Hampus levt?

2001-01-11, 17:43
Svar #9

Utloggad Carl-Fredrik Hanzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1959
  • Senast inloggad: 2018-08-09, 16:27
    • Visa profil
Hampus är dessutom (åtminstone sedan 1725) arvnamn inom ätten/ätterna Mörner resp. Mörner af Morlanda. Ett stort antal av ättens medlemmar bär/har burit detta namn. Inom den äldsta grenen av adliga ätten Mörner heter man sedan 1700-talet i generation efter generation Christer Hampus i kombination. Jag tror att man nu är uppe i nio Christer i rad, varav sex eller sju Christer Hampus.

2001-01-11, 21:30
Svar #10

Utloggad Matts Sandström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 79
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Eftersom Marianne undrar om spridningen, vågar jag mig på att göra en gissning utifrån mitt ytterst begränsade underlag, att namnet Hampus i äldre tider var vanligast förekommande i högre samhällsskikt. Bland mina släktingars femton Hampusar är tretton adelssöner och två prästsöner. Namnet har, förutom i ätterna Mörner, varit vanligt också i adliga ätterna von Post, Braun och Kalmberg.
 
Dessutom känner jag som sagt till åtminstone en gård Hampus i Ore i Dalarna. Den har troligen fått sitt namn efter någon Hampus som varit bosatt där i ett tidigt skede. Han kan ju förstås ha varit en allmogeman!
 
Vänliga hälsningar Matts Sandström

2001-01-12, 15:30
Svar #11

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
I Elgenstierna SAÄ del 9 s 197 nämns att den år 1608 adlade Gullbrand Olofsson Årrhane (Orrhane) erhöll samma vapen som hans faders morbroder Hampus i Landet före honom >>ådt och fördt hafwer>>, nämligen tre svarta orrhanar på var sin halv försilvrad lilja i guldfält  .  
Har för mig att jag även sett denne Hampus i någon rusttjänstlängd ifrån mitten av 1500-talet.  Ett tidigt belägg således för namnet Hampus. Är det någon som vet vem denne Hampus som var farmors bror till Gullbrand Olofsson var?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna