ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Kunigunda  (läst 971 gånger)

2000-06-20, 18:28
läst 971 gånger

Utloggad Mats Hedell

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 271
  • Senast inloggad: 2012-08-07, 17:05
    • Visa profil
Ett av de märkligaste namn jag stött på under min kartläggning av mina förfäder är följande:
Kristina Edunia Kunigunda född 3 april 1889 i Ramsele (Y).
Fader snickaren Jonas Sjölund och moder Anna Lisa Forsberg.
Kunigunda har jag för mig att jag läst att nån prinsessa hette i nån saga men Edunia har jag aldrig stött på!!
Märkligt är även kombinationen av dessa namn.
Finns det någon som vet mera om dessa namn, ursprung o dyl.
 
Mats Hedell

2000-06-20, 19:00
Svar #1

Lasse Nilsson

Hej !
 
Kunigunda är tyskt, en stavningsvariant av det högtyska Kunigunde som betyder 'strid'. Gunda är en svensk kortform.
 
Edunia kan jag tyvärr inte hjälpa till med.
 
Hälsn, Lasse

2000-06-21, 01:00
Svar #2

Carl Szabad

Kunigunda finns 144 st i Sveriges dödbok och dessutom en Kunigunde som mycket riktigt också är född i Tyskland.
 
Edunia finns bara två stycken där den ena faktiskt också är född i Ramsele, dock tre år tidigare. Den andra är född i Hult i Jönköpings län, tämligen långt från Ramsele. Jag vågar inte heller gissa något ursprung för det namnet.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna