ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Guido / Gude  (läst 728 gånger)

2004-10-08, 20:57
läst 728 gånger

Utloggad Anna-Carin Betzén

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1112
  • Senast inloggad: 2019-10-28, 20:07
    • Visa profil
    • www.btz.se
I Tanum i Bohuslän förekommer namnen Guido och Gude om vartannat under 1700-talets andra hälft.  
 
Jag gjorde en liten statistisk undersökning i Släktdatas FB-register för Tanum. Där ser det ut som om endast Gude används från böckernas början 1719 fram till och med 1755 (72 Gude och 103 Gudesson/Gudesdotter, inte en enda Guido). 1756 dyker Guido upp första gången och i perioden 1756-1766 innehåller FB bara 2 Gude och 12 Gudesson/Gudesdotter, men 20 Guido och 35 Guidosson/Guidosdotter. Det verkar alltså som om den som förde böckerna från och med 1756, oftast (men inte alltid) föredrog att skriva Guido.
 
Är de här namnen verkligen släkt? Jag uppfattar Guido som sydeuropeiskt och Gude som nordiskt, därav min undran. Om det hade stått Guido de tidigare åren i FB och Gude under de senare, så skulle jag ha gissat att en invandrare fört in namnet, som senare försvenskats till Gude. Men när nu Guido-stavningen dyker upp först 1756 (och då även på en del som hetat Gude tidigare), är det kanske bara en modenyck från prästens sida?

2004-10-08, 22:02
Svar #1

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11058
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 11:36
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Komplettering till frågan:
Otterbjörk anger: Gude gammal kortform av namn med förl, Gud.  
Mod?er ange Gudhi bland hypokorismer för namn på Gudh-.
 
Namnet Gude förekommer i Bohuslän på 1500-talet. Dess tidiga förekomst och ursprung framgår av SMP.
 
Guido verkar vara en enklare form för det latinska ?gidius.
Namnet förekommer tydligen också i Blekinge. under sent 1800-tal.
 
Ser det inte ut som om prästen i Din fråga valt att latinisera namnet Gude, precis som Lars kunde latiniseras Laurentius? ...
Men frågan kvarstår; Varför detta, och i så fall också; Varför så sent som 1755? Min erfarenhet är att dessa latiniseringar brukar vara tidigare, närmast i 1600-talets kyrkoböcker, men jag är osäker...
Vänligen,
Olle Elm
Vänligen,
Olle Elm

2004-10-08, 23:07
Svar #2

Utloggad Anna-Carin Betzén

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1112
  • Senast inloggad: 2019-10-28, 20:07
    • Visa profil
    • www.btz.se
Kanske skulle prästen ha latiniserat namnet Gude redan tidigare om han bara hade kommit på tanken.  Det finns nämligen (i mitt tycke) påfallande många latinska (?) eller bibliska namn i Tanum under hela 1700-talet; det gäller redan från FB:s början. Några exempel: av 2287 flickor under perioden heter 57 Laurina och 68 Oliana, men bara 30 Annika. Bland pojkarna är det många som har bibliska namn - Johannes är vanligare än Johan och Jon tillsammans, många heter Jakob, och det finns många enstaka förekomster av namn som Adam, Israel, Jeremias, Markus och Petrus.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna